Ruten er i boks!

 

Etter å ha studert kartet og lest blogger til andre som har gått Norge på langs, har jeg funnet det jeg tror er den beste ruten. Planen er å gå mest mulig i fjellområder, men det er vanskelig å unngå asfalt. Første del fra Lindesnes til Røros ser ganske ok ut. Det starter riktignok med flere dager på asfalt, men jeg får tenke på det som oppvarming. Etterhvert blir det mange DNT-stier å navigere etter. Men jo lengre nord jeg beveger meg, jo større blir utfordringene. Her er det partier uten merket sti og det kan gå mange dager mellom tilgang på mat. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nettopp dette med tilgang på mat er neste prosjekt i planleggingen. Nå begynner jobben med å finne steder underveis hvor hjemmepatruljen (mine foreldre), kan sende pakker med mat og andre ting jeg måtte trenge underveis. Turlaget har flere hytter langs ruten og mange av dem selger proviant. Men det er stive priser så jeg satser på en blanding av pakker, matbutikker og noe proviant fra hyttene.

Her er en forkortet utgave av reiseruten min. Den er kanskje litt ambisiøs. Jeg blir mektig imponert om jeg klarer å følge den til punkt og prikke. Det blir nok noen dager pluss og minus her og der. Jeg bestiller ikke flybillett hjem før jeg begynner turen, for å si det sånn!

20. mai  Lindesnes
24. mai  Ljosland
27. mai  Bykle
28. mai  Hovden
30. mai  Haukeliseter
02. juni  Dyranut
03. juni  Finse
03. juni  Geiteryggshytta
07. juni  Tyinkrysset
10. juni  Spiterstølen
11. juni  Brimi fjellstugu
12. juni  Vågåmo
14. juni  Dombås
17. juni  Grimsbu
18. juni  Einabu
18. juni Tynset
20. juni  Røros
22. juni  Nedalshytta
23. juni  Storerikvollen
26. juni  Ferslia
26. juni  Bellingstua
28. juni  Verestua
28. juni  Skjækerdalshytta
29. juni  Setertjønnhytta
30. juni  Gaundalen
30. juni  Holden
04. juli  Midtre Nesåvatnet
05. juli  Skorovatn
06. juli  Øvre Mykkelvikseter
07. juli  Bustadmo
10. juli  Daningen
11. juli  Grannes
12. juli  Krutvatnet
13. juli  Sivertgården
14. juli  Gressvasshytta
15. juli  Kjennsvasshytta
16. juli  Umbukta fjellstue
20. juli  Saltfjellstua
21. juli  Graddis Fjellstue
23. juli  Ny-Sulitjelma   fjellstue
24. juli  Sorjushytta
25. juli  Staddajåkkåstugorna
26. juli  Låddejåkkåstugan
28. juli  Røysvatn
29. juli  Paurohytta
30. juli  Skoaddejavrehytta
31. juli  Gautelis-hytta
1. aug  Caihnavaggi-hytta
4. aug  Abisko Turiststation
7. aug  Dividalshytta
9. aug  Gappohytta
10. aug  Goldahytta
11. aug  Treriksrøysa Kilpisjärvi
14. aug  Somashytta
16. aug  Nedrefosshytta
16. aug  Reisavannhytta
18. aug  Kautokeino
20. aug  Masi
22. aug  Mollesjohka fjellstue
24. aug  Bastingammen
26. aug  Vardancohka
27. aug  Nordkapp

 

6 kommentarer
    1. Var akkurat i Kautokeino, Masi og på Mollisjok Fjellstue. Grepa dame ho Margit som driv den. 😁👌

    2. Kjempebra. Ja, det er gøy med kart og planlegging, og du har gjort en flott jobb allerede. Dette blir like spennende som PCT. Blir supert å følge deg på nettet.

    3. Hei! Veldig kjekt å lese om ruta de går. Vi er 2-3 bestemødre som går frå nord til sør, i hovudsak langs E1- ruta. Vi går de lengste etappene på ski, og delvis med pulk og telt, men tek også nokre strekk med fjellsko.
      Da vi gjekk Finnmarksvidda fant vi ikkje Bastingammen. Vi fekk etter kvart å vite at den var nedbrent. Kan vere greit å vite om dersom de tenkjer overnatting….
      God tur👍

    4. Hvis du klarte Bastingammen – Nordkapp på 2 dager, må du være vanvittig sprek. Håper du hadde en flott tur nordover.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg