Avgjørelsen er tatt, nå blir det ny spennende langtur!

I beslutningsprosessen, som egentlig har vart helt siden jeg kom hjem fra USA i 2017, har jeg vært innom flere alternativ. I fjor sommer var jeg overbevist om at jeg skulle padle hele Norskekysten. Men det føltes litt langt og da pappa foreslo at jeg heller kunne padle Norge på tvers, ja da tenkte jeg at det måtte bli bra.

Det skulle jeg gjøre i fjor sommer. Men jeg endte opp med å bruke størsteparten av sommeren til å skrive bok og lete etter en jobb. Så prøvde jeg meg på en padletur rundt Osterøy. Det skulle ta tre dager. Den andre dagen fikk jeg følge av min bror og nevø i seilbåt. Fristelsen ble for stor og jeg mønstret av kajakken og klatret ombord i seilbåten. Det store padleeventyret ble lagt på is og jeg innsåg at jeg foretrekker fotturer i fjellet.

Når det var avgjort måtte jeg finne en passende rute. Jeg var ganske bestemt på at jeg ikke hadde lyst å reise til andre siden av jordkloden denne gangen, det måtte bli noe nærmere. Så kom jeg over bøkene til Lise Foss om vandreruten E1 i Europa. Perfekt, tenkte jeg. Men ruten var ganske lang, fra nordkapp i nord til Sicilia i sør. Det føltes litt i lengste laget, jeg hadde ikke lyst å være på tur i mer enn maks fire måneder.

Jeg bestemte meg for å ta deler av ruten. Jeg valgte meg Skandinavia. Turen ville ta cirka fire måneder. Men iløpet av vinteren begynte jeg å tenke. E1 gjennom Norge er nesten som å gå Norge på langs. Og å gå på fottur i Danmark hørtes ufattelig kjedelig ut og i Sverige er det mye skog.

Plutselig slo det meg, jeg skal selvsagt gå Norge på langs. Det er jo helt perfekt. Jeg er aldri langt hjemmefra og jeg trenger ikke bruke mer enn cirka tre måneder.

Etter et lengre møte med både regnskapsfører og økonomisjef (som begge er meg), kom jeg frem til at dette klarer jeg fint økonomisk. Jeg har jobbet hos lokalavisen Strilen det siste halvåret, men er ikke fast ansatt. Å «stikke» av i tre måneder er helt innafor tenker jeg. Er jeg heldig så har de fremdeles oppdrag til meg når jeg kommer luskende tilbake til høsten.

Nå er planleggingen i full gang. Om knappe tre måneder legger jeg ut på nok en langtur. Først ut er en liten test av utstyr. Jeg har rotet frem både sekk og sovepose, i ettermiddag skal jeg ut på en overnattings-ekspedisjon i nærområdet.

dav

4 kommentarer
    1. Hei. Jeg planlegger å gå Norge på Langs neste sommer, har tenkt å bruke 4 mnd. Det overasket meg litt att du går om Spiterstulen? For etter hva jeg forstår, så går de fleste over Bessegen og derifra ned Heidalen og ned til Otta. Hvorfor valgte du ikke denne ruta?
      Jeg bor i Bergen, og det kunne vært kjekt å få pratet med deg når du kommer tilbake.

      1. Hei Tore,

        Beklager, har ikke vært innom bloggen på noen år som du sikkert har merket siden du aldri fikk svar….;)
        Om du har fulgt meg på facebook så har du sikkert sett at jeg ikke fullførte Norge på langs. Husker ikke hvorfor jeg valgte Spiterstulen, var sikkert et innfall, og hadde kanskje endret det underveis om jeg hadde gått den veien.
        Gikk du Norge på langs i fjor?
        Lise

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg