Idylliske Vetvika

Vetvika er en idyllisk perle i Bremanger kommune. For å komme dit, må man enten gå over fjellet eller bruke båt. Jeg har vært nysgjerrig på stedet helt siden jeg så serien, “Familieekspedisjonen”, på NRK. Egentlig hadde jeg tenkt å ta med telt og overnatte, men værmeldingene lovet ikke stort annet en regn. Det ble derfor en dagstur.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Stien starter ved Svarstad. Første del går oppover på grusvei. Etter en liten kilometer deler stien seg og det er mest vanlig å gå til venstre. Jeg gikk til høyre. Rett og slett fordi jeg hadde glemt hva som stod i turbeskrivelsen…. jaja.. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter en lang og sleip nedstigning i en ur, kom jeg til Solheimsvatnet. Stien fulgte så vannet ut til Vetvika. Stedet levde opp til sitt rykte, det var virkelig en idyllisk perle. Den hvite sandstranden med bølgene som slår mot land, var et flott syn. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tilbaketuren gikk opp den bratte lia hvor jeg egentlig skulle ha kommet ned. Langt oppe i lia kunne jeg snu meg og se ned på den spektakulære utsikten. For et fantastisk skue. Og jeg må si at jeg var glad jeg ikke hadde gått ned denne veien. Ikke nok med at det var veldig bratt, det var ganske så sleipt også. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Turen er rangert som krevende på www.ut.no. Det er jeg helt enig i. Spesielt i vått terreng med glatte steiner og sleipe tuster, er det tøft for beina. Kroppen fikk kjørt seg, det kjennes at det er lenge siden jeg har vært på dagstur i ulendt terreng. Men en flott tur var det uansett. Jeg skal absolutt tilbake hit og overnatte. Når det ikke regner…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

#vetvika #friluftsliv #turforslag #fjelltid #turistforeningen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg