Cowboycamping Austlendingen 813 moh

Helt siden jeg sov under åpen himmel på en strand i Oregon, har jeg drømt om å gjøre det igjen. Sjansen bød seg denne uken. Været viste seg fra sin beste side, og jeg tok en impulsiv avgjørelse.
Det er ikke alltid så mye planlegging som skal til. En overnatting, ikke noe bål på grunn av brannfare, kun tørrmat og noe utstyr.

Jeg er en frysepinn, så selv om det var meldt rundt 10 grader på natten, tok jeg med varme klær. Austlendingen ruver 812 meter over havet. Vinden kan være både sur og kald, jeg foretrekker å være godt forberedt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pakkeliste:
Sekk
Sovepose m/ekstra trekk
Liggeunderlag, et oppblåsbar og et til beskyttelse.
Førstehjelpsutstyr 
Emergencyblanket
Ullundertøy
Fleecejakke
Dunjakke
Tynn vindjakke
Sokker
Sportsbh og truse
Vannflaske
“Skitten” vannflaske
Piller til desinfisering av vann (jeg er ikke hysterisk, men blir lett dårlig på fjellet og mistenker at vannet har skylden)
Toalettsaker
Kniv
Solbriller
Mobil, powerbank
Mat, kvelds og frokost

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var varmt og fint under oppstigningen. En aldeles nydelig ettermiddag. På toppen blåste det lite.

Jeg fant en fin plass med panoramautsikt utover havet. Kveldsmaten bestod av polarbrød, baconost, ost og pepperoni, som smakte nydelig i solnedgangen.
Det tok en stund før jeg sovner, det var lyst og jeg var altfor varm. Ullundertøysettet ble overfladisk, jeg sov i bare trusen.
Tilslutt sovnet jeg og våknet ikke før klokken 06.00.

Jeg ble ikke blitt oppspist av mygg eller andre småkryp. Sauene har holdt god avstand, det har vært en god natt.
Himmelen er overskyet, og det kom noen få regndråper. Frokosten bestod av det samme som til kvelds, av praktiske grunner.

Nedstigningen gikk veldig fint. Været ble bare bedre og bedre.
Tilbake i bilen kunne jeg lykkelig konstantere at dette gjør jeg gjerne igjen.

Drømmen du om å sove under åpen himmel? Det går fint å gjøre aleine, sjekk kortfilmen min på YouTube, håper du får noen gode tips.

http://m.youtube.com/watch?v=EXbhr7zMNO4&t=3s

(Jeg var så heldig og hadde med meg min tålmodige nevø, Adrian, som gjorde en kjempebra jobb som filmfotograf.)

#norway #nature #friluftsliv #turjenter #soveute #cowboycamping #mittvestland #austlendingen
 

20 kommentarer

Siste innlegg