Bokprosjekt

PACIFIC CREST TRAIL – 150 DAGER PÅ FOTTUR I USA

Bokprosjekt: Nord-Amerikas tøffeste fjelltur, alene i 150 dager. Fra drøm til virkelighet. Men alt gikk ikke som det skulle…

Et prosjekt av Lise Kristine Viken, publisert på bidra.no 04.04.2018 

Pacific Crest Trail blir ofte kalt Nord-Amerikas tøffeste fjelltur. Den 4.265 kilometer lange turen starter ved grensen mellom USA og Mexico, bukter seg gjennom California og Oregon, for å ende i Washington ved grensen til Canada. 13. april i fjor startet min reise. Men alt gikk ikke som det skulle.

“Jeg våknet til lyden av tunge skritt utenfor teltet. Nå er det bjørn på ferde, tenkte jeg. Det var ikke noen god følelse. Pulsen ble skyhøy og hjertet dunket så hardt at jeg var sikker på at bjørnen hørte det. Der var lyden igjen; dunk, dunk, dunk. Nå er det virkelig alvor. I flere dager hadde jeg kjent på bjørneangsten. Den kom om natten. Når mørket senker seg, og en ligger i et lite telt langt utenfor allfarvei i de dype skogene i Washington, føler man seg ganske liten. Hver natt ble jeg vekket av skogens lyder, men vanligvis var det ekorn eller andre småkryp som var på ferde. Denne gangen var noe annerledes. Jeg tok mot til meg og satte meg opp. Teltduken har en liten glipe øverst som jeg ikke hadde lukket igjen, kun myggnettingen som jeg kunne se gjennom. Jeg stirret ut i mørket og så rett inn i et par store øyner. Det tok noen sekunder før jeg skjønte at det var en hjort. Sakte, men sikkert, roet pulsen seg, hjertet fant tilbake normal rytme og jeg røsket litt i teltduken, bannet lavt og ba hjorten om å dra en viss plass.”

Boken, som du har fått en prøvesmak på, er en bok for eventyrlystne. Men den handler også om motivasjon, følge drømmer, ikke gi opp og ha troen på seg selv. Jeg ønsker å motivere andre til å glemme begrensninger og fordommer, bli litt modigere og gjøre noe bra for seg selv. Jeg tar dere med på en reise fra korte fjellturer i Norge til min hittil lengste fjelltur, 150 dager på fottur i USA. Det blir en reise med humor, selvironi, vanskelige valg, galskap og mange gode historier fra møte med den “ekte” amerikaner.

Hvem er så jeg?

Jeg heter Lise Kristine Viken og er en sporty 46-åring fra Vestlandet. Slik har det ikke alltid vært. For fem år siden veide jeg 110 kilo. Formen var dårlig, og jeg ble raskt andpusten ved korte fjellturer. Jeg hadde sluttet å røyke et år tidligere. Tiden var inne til å ta kontroll over vekten. Vendepunktet ble boken, “Wild”, av Cheryl Strayed. Drømmen om Pacific Crest Trail ble plantet. Kunne en ung jente på 22 år dra alene på telttur i flere måneder, ja, da kunne jaggu en dobbelt så gammel kjerring klare det. Tenkte jeg.  

Det er fem måneder siden jeg kom hjem fra USA. Ønsket om å dele mine opplevelser slik at andre kan bli motivert, er stort. Det finnes ikke noen norsk bok om Pacific Crest Trail. Jeg sendte noen forespørsler til de største forlagene. Men det er ikke lett å komme gjennom nåløyet som ukjent eventyrer/forfatter. 

En tanke formet seg, hva om jeg gir ut boken selv? Det er blitt ganske vanlig, og det er mange gode aktører som tilbyr hjelp til både redigering og markedsføring. Men hvordan skal jeg finansiere en utgivelse? 

Svaret kom til meg i form av ordet “crowdfunding” da jeg googlet, “hvordan gi ut bok selv”. Et relativt nytt konsept i Norge som kan oversettes til folkefinansiering. Kort fortalt går det ut på at jeg lanserer mitt prosjekt og forhåndsselger bøker. På denne måten kan jeg samle inn penger til trykking, redigering, markedsføring og det praktiske ved å utgi en bok. Ordningen er basert på en blanding av tillit og sikkerhet. Prosjektet blir ikke realisert om ønsket bidrag ikke oppnås. Da blir prosjektet skrinlagt og alle bidragsgivere får tilbakebetalt sitt vederlag. En kan også velge fleksibelt målbeløp. 

Jeg elsker å skrive om mine reiser og opplevelser, men noen stjerneskribent er jeg ikke. Ikke enda.. Jeg vil at boken min skal være bra. Da trenger jeg dyktige folk til å hjelpe med rettskriving, formulering og innhold.

Heldigvis har jeg gode hjelpere med på laget; mine foreldre. Min far er gründer og tidligere redaktør i bladene Sjøsport, Båtliv og Padling. Han har også skrevet bok og utallige artikler.  Sammen med min mor, som er dyktig på korrekturlesning, utgjør de redaksjonen min. 

Høres dette ut som en bok du får lyst til å lese? Nå trenger jeg din hjelp til å gi den ut. Til gjengjeld håper jeg å gi deg en fantastisk leseropplevelse du sent vil glemme. Dette er boken for deg som trenger inspirasjon til å gjøre noe med drømmer. Eller kanskje du trenger motivasjon til å finne ditt eget eventyr?

Boklansering er planlagt høsten 2018. Alle som støtter prosjektet og forhåndsbestiller boken, får den til kun kr. 250,- (ordinær pris kr. 299,-). Gjelder ved henting på lanseringsdagen. Eller vi avtaler henting/levering. Aktuelt om du bor i Nordhordland eller i Bergens området. Lansering blir i Knarvik. 

Trenger du den tilsendt koster det 299,-.

Betaling til Vipps 41 32 48 47. Husk å få med navn og evt. adresse.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg