Crowdfunding – noe for meg?

Det er snart seks måneder siden jeg kom hjem fra langturen min på Pacific Crest Trail i USA. Ønsket om dele mine opplevelser slik at andre kan bli motivert, er stort. Det finnes ikke noen norskprodusert bok om Pacific Crest Trail. Jeg sendte noen forespørsler til de største forlagene. Men det er ikke lett å komme gjennom nåløyet som ukjent “wannabe” eventyrer/forfatter.

Drømmen om å utgi bok ble lagt til side. Jeg begynte å søke jobber. Noe som viste seg å være mye vanskeligere en jeg trodde. Drømmejobben lar vente på seg.

Mens jeg venter går tankene tilbake til bokdrømmen. Hva om jeg gir den ut selv? Det er blitt ganske vanlig, og det er mange gode aktører som tilbyr hjelp til både redigering og markedsføring. Men hvordan skal jeg finansiere en utgivelse? Jeg er arbeidsledig og brukte mine siste midler på Pacific Crest Trail i fjor. Svaret kom til meg i form av ordet “crowdfunding” da jeg googlet, “hvordan gi ut bok selv”.

På norsk heter det folkefinansiering. Kort fortalt handler det om enkeltpersoner som går sammen om å støtte et prosjekt, enten ved hjelp av penger eller andre ressurser. I følge wikipedia kan man søke støtte til alle typer saker og formål. Alt fra katastrofehjelp ved flom og jordskjelv, fans som finansierer sine favorittartister og kunstnere, til politiske kampanjer, turer for det lokale skolekorpset, oppstart av små bedrifter og produksjon av gratis software.

Folkefinansiering er relativt nytt i Norge, men interessen er voksende. Sosiale medier, nettsamfunn og betalingsteknologi har gjort det enklere å nå fram til potensielle tilhenger grupper og betaling kan skje sikkert og til en lav kostnad.

Folkefinansiering fremmer giver demokrati ved å gjøre det lett for folk å støtte direkte akkurat de sakene de er opptatt av, samtidig som det blir enklere for små aktører å få støtte til sine prosjekter. Mange prosjekter har belønning i form av en gave, eller forhåndsbetaling med rabatt om det er en bok som skal skrives.

Jeg har kastet meg på den nye bølgen. Bokprosjektet mitt kan muligens se dagens lys. I skrivende stund er jeg i gang med min presentasjon som kommer på www.bidra.no om noen dager.

Dette blir utrolig spennende, følg med, følg med.

 

Bokprosjekt:

Pacific Crest Trail – 150 dager på fottur i USA

Pacific Crest Trail

kilde: wikipedia

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg