San Francisco i mitt ❤

Endelig var jeg tilbake i favoritt byen min (Bergen er fin og, men slår dessverre ikke SF..)
Det er ca 25 år siden jeg var her sist. Da jobbet jeg som au pair hos en amerikansk familie som bodde litt utenfor byen. Jeg besøkte San Francisco flere ganger iløpet av det året. Og hver gang ble jeg like begeistret.


Jeg tror det må ha vært havet, sjøen, den magiske broen Golden Gate, historiene om Alcatraz, hippie bevegelsen, China town  og Freia melkesjokolade på sjømannskirken som gjorde meg helfrelst den gangen.
Å være tilbake etter så mange år ble et herlig gjensyn. Vi bodde sentralt ved Fishermanns Warf. Første dag gikk vi på Pier 39. Det var ikke mye som var forandret. Chiradelli sjokolade butikken var der enda. Det samme var julebutikken. Det lå fremdeles seler å latet seg på flytebryggen slik som de gjorde for 25 år siden.


Vi spaserte ved sjøkanten mot Golden Gate bridge. Det var litt langt å gå så vi bestemte oss for å leie sykler neste dag. Da ville det bli enklere å komme seg rundt.
Den avgjørelsen var jeg veldig glad for. For en flott opplevelse det var å kunne sykle over den verdens berømte broen. Jeg storkoste meg.


Vi stoppet underveis og spiste lunsj med panoramautsikt mot Stillehavet.
Resten av dagen syklet vi rundt i byen og fikk med oss flere parker og det kule hippie strøket Haight Ashbury. Her dyrker de fremdeles slengbukser og blomster i håret.
Vi hadde dessverre bare noen få dager. Jeg kunne lett ha vært her mye lengre, for i denne byen er det utrolig mye å finne på. Men det får bli neste gang. Jeg kommer tilbake, og jeg venter ikke 25 år denne gangen.

China town

English:

Finally I was back in my favorite city (Bergen is nice too, but unfortunately does not beat SF ..)

It’s been about 25 years since I was here. Then I worked as an au pair with an American family who lived in the bay area. I visited San Francisco several times during that year. And every time I was as excited.

I think it must have been the ocean, the sea, the magic bridge Golden Gate, the stories about the Alcatraz, the hippie movement, China town and Freia milk chocolate at the seamen church that made me completely love the city at that time.

Being back after so many years was wonderful. We stayed centrally at Fisherman’s Warf. The first day we went to Pier 39. There was not much that was changed. The Chiradelli chocolate shop was still there. The same was the Christmas store. There were still seals lying on the floating bridge like they did 25 years ago.

We walked by the seafront towards the Golden Gate bridge. It was a little far to go so we decided to rent bicycles the next day. Then it would be easier to get around.

I was very pleased with that decision. What a great experience it was to ride a bike over the world’s famous bridge. I loved it.

We stopped along the way and ate lunch with a panoramic view of the Pacific Ocean.

For the rest of the day, we rode around the city thru several parks and the cool hippie area, Haight Ashbury. Here, they still cherish flare jeans and flowers in the hair.

Unfortunately, we only had a few days. I could easily have stayed here longer, because in this city there is so much to do.  I will return and I will not wait 25 years this time.
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg