Heftige sluser og finnerlønn

For en helg. Fantastisk vær, sol fra skyfri himmel og varme i solveggen. Endelig vår. I alle fall på dagtid…

Denne helgen var som skapt for en microadventure. En kajakk adventure. All by myself…

Jeg var veldig glad i kajakken min, en Boreal design Muktuk. Den var perfekt til meg og vi var på mange turer ilag. Dessverre solgte jeg den for noen år siden. For en billett til USA… Jeg har angret mange ganger, men der og da trengte jeg billetten mer en kajakken.

Nå er jeg så heldig å ha en søster som har kajakk. Den fikk jeg låne i helgen. 


Jeg startet fra Fjellanger litt sent fredags kveld. Planen var å finne en overnattings plass tilrettelagt for padlere i retning Marås. Det ble fort mørk. Jeg fant ikke denne plassen men endte istede på en kjempe fin liten odde. Ganske så mørk var det blitt, jeg fikk opp teltet, fyrt opp et bål og skjenket rødvin i koppen i rekordfart. Pølser ble grillet sammen med sokker og sko.


Natten ble ganske kald. Det var is på kajakken da jeg la meg. Jeg frøs litt, men det gikk greit. Jeg var ganske stiv og støl etter padlingen, og sov litt dårlig. Neste morgen hadde jeg hodepine, vondt i nakken og i armene. Jeg lurte på om jeg ikke like godt skulle pakke sammen og dra hjem. Som vanlig så lurte jeg på hva i alle verden det var jeg holdt på med… Heldigvis hadde jeg med meg paracet. Jeg hev innpå en dose og tok en frokost hvil. Det hjalp. 


Da jeg skulle lesse opp kajakken la jeg merke til noe som fløt i vannet litt ute. Det lignet mistenkelig på ene padle hansken min… Jeg kom meg i kajakken og padlet etter. Det var hansken. Dessverre bare den ene. Den andre må ha seilt lengre av gårde. Så nå mangler jeg en Sølvkroken padle hanske str L høyre hånd. Om noen finner den innover fjorden en plass mot Marås, så blir jeg kjempe glad om dere leverer den hos Mollyme på Lindås senter. Kr. 100,- i finnerlønn. Det er forresten pappa sine hansker jeg har lånt…


Turen fortsatte. Jeg er sånn passe kjent i området, men har studert litt på kartet. Planen var å prøve Lindås slusene. Jeg var ikke sikker på hvor langt ute slusene var, så jeg havnet i Verås straumen istede… Der kom jeg gjennom på andre forsøk. 

Etter straumen padlet jeg utover på måfå. Jeg hadde ikke noen annen plan en å loffe litt rundt og finne en fin plass for kvelden. 


Som sagt så gjort. Jeg fant meg en koselig liten vik på en av øyene der ute. 

Teltet kom opp igjen, bål og rødvin kom på plass og jeg laget spagetti bolognese på stormkjøkkenet. Sokker og sko måtte grilles igjen. Faktisk klarte jeg å svi ene sokken såpass at den havnet på bålet. 

Denne natten hadde jeg ikke tenkt å fryse. Jeg varmet vann, hadde på en flaske og la i soveposen. Det hjalp noe, denne natten gikk ganske bra. Neste morgen fikk jeg sjokk da jeg kikket ut. Kajakken, teltet og bakken var dekket av frostrim. Brr….


Heldigvis kom solen og varmet opp alt. Herlig!

Sjøen lå blikkstille og det var aldeles nydelig å padle. Jeg fortsatte videre for å se om jeg kunne prøve slusene på tilbakeveien. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde peiling på hvor jeg var, men plutselig var jeg ved slusene. En cabincruiser passerte meg like før og forårsaket et lite inferno av bølger. Vannet sprute opp i kajakken og jeg ble våt. Jeg har ikke spruttrekk av den enkle grunn at jeg ikke kan eskimorulle og har ingen planer om å lære det heller. Jeg hater å havne oppned i sjøen og få vann i nesen. Men jeg har alltid med årepose og pumpe, så jeg kan komme meg oppi kajakken om jeg skulle velte. Men jeg veltet heldigvis ikke, det gikk fint. Jeg stoppet litt før selve slusene for å være sikker på at det ikke kom flere båter og at bølgene fra cabincruiseren hadde roet seg på begge sider. Slusene så ganske heftige ut. Vannet buldret og fosset gjennom. Jeg nølte litt, men kom til at det fikk bare stå til. 


Jeg satte avgårde og fosset gjennom. Det var litt skummelt men mest en fantastisk gøy opplevelse.

Etter slusene var det lett å finne tilbake til Lindås og Fjellanger. Der ventet middag, dessert og kake hos Aina. Flott avslutning på en herlig helg.

#kajakk #utpåtur #padling #friluftsliv #nordhordland

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg