Stormkjøkken i storm

Det hadde vært kjekt med en telttur til i påsken. En todagers tur enten på ski eller med kajakk. Litt bedre vær hadde ikke gjort noe heller. Jeg er tilhenger av frasen “det finnes ikke dårlig vær,  bare dårlige klær”. I natt har det blåst voldsomt. Det merkes godt når en bor i campingvogn, sengen rister og regnet trommer på taket. Fjelloverganger er stengt og det skal bli verre i morgen. Under slike forhold må jeg bare kaste inn håndkleet å innse at dagsturer i nærområdet er godt nok.

I dag ble det tur til Rundemanen,  ett av de syv fjell som omkranser Bergen. Jeg startet fra Eidsvåg. Det er lett å finne frem, byfjellene er supre, de er godt tilrettelagt for rekreasjon. Selv om været var ganske surt og det blåste sinnssykt på toppen, var det overraskende mange folk ute. Bergenserne er flinke til å komme seg ut, og det skulle da bare mangle,  en flottere natur rett ved bygrensen skal en lete lenge etter.

Jeg hadde med lunsj og ekstra klær.  Siden jeg bor i ett bitte lite hjem med et bitte litte kjøkken, er mye stuet vekk. Hvor det har blitt av termosen eller om jeg i det hele tatt har termos, er umulig å vite. Istede for å begynne å lete, tok jeg med stormkjøkkenet. 
Å finne ett lunt sted å lunsje var en utfordring. Vinden var bitende kald og overalt. Tilslutt fant jeg ett sted innimellom noen trær der vinden var litt roligere. Stormkjøkkenet gjorde jobben sin og jeg fikk meg en god,  varm kopp te. Det hjalp en stund før jeg begynte å fryse. Da var det bare å pakke sammen og gå tilbake til bilen. Regnet kom etter at jeg hadde kjørt ett stykke.  Flaks;)
I morgen skal jeg finne et annet fjell. Helst et det ikke blåser på. 

 

4 kommentarer

Siste innlegg