Nord og Sør

USA turen vår er godt i gang. Vi tok fly til Atlanta denne gangen. Mye fordi jeg alltid har hatt lyst til å oppleve sørstatene, men også for å få noen dager med sol og varme før vi skal videre nordover til Norsk Høstfest i Minot.

Vi kjørte til Myrtle Beach i Sør Carolina. Der ble vi i tre dager før vi dro sørover mot Charleston og Boone plantation. 

Alle som vokste opp på 80-tallet husker nok den storslåtte serien Nord og Sør. Det gjør i alle fall jeg. Det var nok pga den serien at jeg først ble begeistret for sør statene med all sin historie om slavehandel og borgerkrig, og ikke minst damene med de flotte kjolene og de elegante gentlemen. Det hele virket sagnomsus og romantisk. 

De senere år har jeg lest meg gjennom en del Nicolas Sparks romaner og sett flere filmer. Handlingen i alle disse filmene er stortsett lagt til sørstatene.  Stedsnavn som Cold Mountain, Outer Banks,  Charlotte,  Charleston og Savannah er for meg synonymt med romantikk og drama.

Vi fikk ikke tid å besøke alle stedene, men jeg er veldig glad for at vi fikk med oss Boone plantasjen der Nord og Sør ble filmet. Fantastisk opplevelse,  det var som å tre inn i filmen. Jeg forventet nesten å se Orry komme ridende nedover alleen av eiketrær.

Siden jeg var så “smart” å melde meg på halv maraton i mars 2016,  måtte jogge skoene være med i bagasjen.  Det nytter ikke å ligge helt på latsiden selv om det er ferie.. Men så er det jo ganske kult å kunne jogge på en endeløs strand. Og å kunne hoppe i havet etterpå.

Nå er vi tilbake i Atlanta og skal videre til Minneapolis i morgen.  Der henter vi Buicken min og kjører innom Fergus Falls på vei mot Norsk Høstfest i Minot, nord Dakota.  Blir veldig kjekt å treffe igjen mange kjente de neste to ukene, gleder meg.

 


Lang flytur? Ta med garn og hekle noen pannebånd.  Fikk også strikket noen pulsvanter på maskinen før jeg dro. De ble montert på hotell rommet. Må jo jobbe litt i ferien og.


Aina jobber med en Romerike bunad som skal leveres til en kunde i Minnesota. Også en busserull må bli ferdig… Var det ferie vi var på?

Tøft å jogge på sand i nærmere tredve grader. God med en dukkert etterpå.

 
Fint i Savannah. Godt med frozen yoghurt i varmen. 


Boone plantasjen 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg