Pizzabunn av blomkål!

Det er kjempegøy å prøve nye oppskrifter, spesielt de som er litt anerledes. En av mine amerikanske facebook venner la ut denne oppskriften for litt siden, og jeg fikk lyst til å teste. Jeg har ikke brukt samme ost som henne (mandel ost eller mozzarella), men vanlig gulost fra Synnøve! Og som fyll/topping kan man jo bruke hva man vil!:) Hele poenget med denne pizzabunnen er at det skal være ett sunnere alternativ, så noe sunt på toppen som paprika, tomat, løk, sopp, squash og kylling passer veldig bra! 

 

Slik lager du bunnen:

Kutt opp blomkål i passe biter. Ha dem i en pose sammen med ca. 2 ts oliven olje, salt og pepper eller annet godt krydder. Rist posen godt. Fordel utover bakebrett og stek i ovnen på ca 210 grader i 20 min. Avkjøl noe. Bruk ca 2-3 dl blomkål til bunnen. Blomkålen kuttes i grove biter (blender eller annen mixer) sammen med ett egg og ca 50 gram revet ost (kan sikkert bruke mer ost om den ikke er så fet).

Original oppskriften sier at bunnen skal bres utover en stenplate, men det har ikke jeg, brukte en pai bunn og det funket helt fint!

Stek bunnen i ovnen på samme varme i 12 minutter. Fordel fyll og ca 50 gram ost, tilbake i ovnen til osten har smeltet! Veldig anerledes men super godt!! 

Jeg stekte tomat, løk, hvitløk og paprika sammen med godt krydder og brukte som fyll. Det ble godt, men tror jeg tilsetter kylling eller noe annet kjøtt neste gang!

Med en god salat til er dette en passe middag for to personer. Enjoy!

#mat #kosthold #grønnsaker #sunn

8 kommentarer

Siste innlegg