Idylliske Vetvika

Vetvika er en idyllisk perle i Bremanger kommune. For komme dit, m man enten g over fjellet eller bruke bt. Jeg har vrt nysgjerrig p stedet helt siden jeg s serien, "Familieeksped...

"Stalking" Monsen

Det ble en impulsiv handling. Jeg lot meg fascinere av NRK og Monsens program, Hardangervidda, minutt for minutt. Etter ha fulgt programmet noen timer p tv forrige torsdag, bestilte jeg togbille...

Seven Summit p en dag

Da kan jeg krysse av Seven Summit p listen. Eller kanskje sju fjell som det heter p norsk...? Jeg skal vre turleder p sndag 6. mai. Vi skal g sjufjellsturen i sane. Av alle de sju toppene...

Jippi, jeg er blitt turleder!

Endelig kan jeg kalle meg turleder. Spennende alts. Etter en vt og fuktig helg i byfjellen har jeg tilegnet meg mye kunnskap for kunne ta andre med p dagsturer. Vi har lrt om bekledning, utst...

Frisk tur med Nordhordland turlag

I dag har jeg vrt med p min frste tur med Nordhordland turlag. Det var en rolig tur i flotte omgivelser til Skavelen p Krossy i Austrheim. Snen lavet ned og det var drlig sikt, men det ...

Ekte Bergenser?

Det er en del ting som m gjennomfres for kunne kalle seg en ekte Bergenser.  Ikke det at jeg streber etter denne tittelen, men det er greit  ha sitt p det trre siden jeg er bare e...

Blkos en helt vanlig tirsdag

En gang i mneden treffer jeg fire gode venninner. Vi mtes hjemme hos hverandre, koser oss med god mat og skravler om alt og ingenting. Uunnvrlige kvelder som betyr mye for meg. N var det min...

Topptur til Tveitakvitingen

En kan ikke bo i Bergen uten ha besteget Tveitakvitingen p ski minst en gang i livet. Det sier iallefall pappa, og som pappaer flest s har han alltid rett. N bor vi riktig nok ikke i selve Be...

Gode minner

Mormor og besten bodde p Eidsvgneset. Da jeg var liten elsket jeg komme p besk. Mormor laget alltid kjempegod middag og sjelden mindre en tre retter. Men en annen ting som ogs gav meg stor g...

Sol p nesen

Etter en lang og tung uke var det godt ta seg en lufte tur til dneburen. Vret var p min side og det ble en flott tur. Jeg hadde med mat og satt en god stund ved toppen og flte p flelsen av ...

Skjelvende bein og hjerte i halsen

I gr skulle vi p topp tur. Det var jeg som insisterte. Jeg husker at Aina og Anne har snakket om en topp de ville bestige i nrheten av Skei hvor Anne bor. Jeg husket ikke hva den het, men fikk v...

Tilbake p Voss

Jeg er ikke vanskelig be nr det gjelder jobb oppdrag p Voss. Det frste jeg tenkte nr jeg hrte det var et to dagers oppdrag, var at jeg ville overnatte s jeg kunne ta en tur i fjellet e...

P tur med fillebikkjen...

Det ble ikke noe overnatting ute i natt, jeg mtte vre "barnevakt" for Theo the dog. Han kunne sikkert vrt med p telttur, men da hadde det blitt styr. Han har det med bjeffe til allslags ...

En smule impulsivt. Dag to.

Det er en fantastisk opplevelse vkne opp i telt midt p fjellet til en solskinns dag. Jeg hadde ikke noe hastverk, det ble en lang og slapp morgen. Det var litt varmere i luften og jeg kunne pak...

En smule impulsivt

Jeg vet ikke helt hva som var grunnen men plutselig stod jeg med kartet over Aurland i hnden. Jeg kjpte det i fjor fordi jeg hadde planer om g Aurlandsdalen som en del av den planlagte fire uk...

Nyttig og unyttig

Og hvordan gikk det s med sko, liggeunderlag, solcellepanel osv.? For begynne med skoene s var de vt i to uker. Selv etter en halv dag og en natt hengende over en vedovn, var de ikke trr. Me...

Geilo - Rjukan del 4.

Vi ble mektig imponert over Kalhovd turisthytte. Middag ble servert kl sju. Alle ble stuet inn i spisesalen etter nye gjennomtenkt bordplassering. Vi var ganske mange. Da alle hadde satt seg kom k...

Geilo - Rjukan del 3.

P Mrbu likte vi oss godt. Det var varmt og koselig der. Og de hadde ganske gode senger. Innendrs. Jeg tror vi sov veldig bra alle sammen.  Det regnet og blste neste dag. Det var ikke s v...

Geilo - Rjukan del 2.

Jeg tror vi sov snn passe alle sammen den natten. Kroppen var stiv og stl etter mange timers vandring. Det var dukket opp diverse gnagsr og flere myggstikk. Heldigvis holdt vrmeldingen litt hv...

Geilo - Rjukan del 1.

Etter en uke alene p tur var det veldig kjekt komme p toget og treffe Aina og Siren. Vi ankom Geilo og koste oss p Peppes pizza fr vi kom oss avgrde.  Turen startet i nydelig vr....

Og enda mer gjrme...

Neste morgen var det heldigvis opplett. Alt blir s mye enklere med teltliv nr det ikke regner. Men jeg m innrmme at det er vanskelig komme seg opp og igang. Nr det er varmt og godt i teltet ...

Norddalshytta og Solrenningen

S da gikk jeg videre da. Det tok ikke lang tid fr jeg ble vt og angret litt. Stien var ikke noe srlig artig, veldig ulendt terreng, mye sn krysninger og vtt. Jeg traff to tyskere som hadde g...

Vt vtere vtest

Sekken var atfor tung, ingen tvil om det. Vekten havnet p litt undrer 20 kg. Den burde ikke ha veiet mer enn 15 kg. Men snn ble det, jeg mtte bare ha med litt ekstra klr, jeg orket ikke tanken ...

Kontraster

I morgen tidlig drar jeg p tur. To uker i den norske fjellheimen ligger foran meg. Jeg kommer til bli vt, kald, sliten, trtt, oppgitt, suicidal, opprmt, spent, glad, sulten og mett. Bare for ...

Duppedingser og liggeunderlag

Det er utrolig mye dill og dall p markedet som er beregnet p friluftsliv. I fjor klarte jeg st imot ganske mye undvendige spontane kjp, det hadde jeg tenkt gjre i r ogs..... Men det var...

Forberedelser

N er det bare en uke igjen til jeg skal forville meg opp i vr vakre fjellheim. Forberedelsene er godt igang. Jeg har beregnet antall knekkebrd, teposer, middager og snacks som skal vre med. Jeg...

"Mammaen til Lisbeth"

Det mtte bare gjres. Jeg hadde igrunn ikke noe valg. Tredje par fjellsko p ett r... Jeg mtte krype til korset og kjpe dem selv. Jeg heter dessverre ikke Cecilie Skog eller Lars Monsen. .. Ikk...

Vellykket test tur

Det har bttet ned i hele natt og formiddag. Med stor fare for at regnet ville fortsett resten av dagen, la vi mini turen til Torsteins hytten i Masfjordfjelli. Om vi kom til bli skkvt, kunne v...

Backpack test tour 2

Planlegging og testing er som sagt halve moroa. Det har ikke blitt tid til s mange turer med sekk, men i morgen tar vi en liten microadventure med litt i sekken. Det er bare drittvr fortiden...

"Return of the backpack..."

Det nrmer seg tid for ny ekspedisjon. I fjor kalte jeg ekspedisjonen for "the mountains are calling".  rets ekspedisjon har tittelen "return of the backpack..." . (Jeg ble litt pvirket av&n...

Herlige mai:)

Jeg kan ikke huske ha hatt en s flott mai p mange r. Vret har vrt fantastisk og det har blitt mange fjellturer. Jeg jobber med holde meg i form til sommerens store eventyr, to uker i Stl...

Egoist weekend

Jeg har vrt p Vga i Sveio denne helgen. Min gode venninne Monica fra Haugesund hadde invitert meg. Til egoist weekend. Jeg undret meg litt p hva som l i det begrepet, men fikk forklart at...

Heftige sluser og finnerlnn

For en helg. Fantastisk vr, sol fra skyfri himmel og varme i solveggen. Endelig vr. I alle fall p dagtid... Denne helgen var som skapt for en microadventure. En kajakk adventure. All by myself....

P ville veier

Bilen min er litt sliten fortiden. Den har litt problemer med en bremse calip. Derfor fikk den st i fred i dag. Dagens utflukt mtte skje i nabolaget. g tur langs veien er ganske kjedelig, men ...

Stormkjkken i storm

Det hadde vrt kjekt med en telttur til i psken. En todagers tur enten p ski eller med kajakk. Litt bedre vr hadde ikke gjort noe heller. Jeg er tilhenger av frasen "det finnes ikke drlig vr, ...

Gapahuk, blkos og vin

Det er sovepose test tid. Ingen vits i vente p fin vret, det er bare komme seg ut. Denne gangen fikk jeg med min sster og en venninne.  Begge skal vre med g en uke p Hardangervidda...

Sovepose og microadventures

Endelig. Jeg har klart kjpe meg en sovepose. Faktisk den frste jeg noe gang har kjpt til meg selv! Fler meg litt stolt. Men det kostet. Kr. 1899,- ble summen for denne herligheten som iflge ...

Farvel begrensninger

Jeg tror mange kvir seg for gjre en del ting alene. Det kan vre bde store og sm ting. Som overnatte i telt, dra p bttur, spise middag, skitur, sydentur eller andre reiser. Spesielt damer ...

Masfjordfjelli 1979

I dag har jeg lyst til vre litt nostalgisk og dele historien som pappa skrev etter turen vr i 1979. Det er en fin historie skrevet etter den tids betraktninger. Ting var litt anerledes. Vi...

Passion

Jeg har en stor lidenskap.  For hvite langstrakte bakker. Knitring av sn. Suset fra stolheisen. Skibuksen min som passer i r. Skiene mine. Stvlene som jeg kjpte i fjor. Hele slalm pakken ...

Det sorte hullet.

P sndag er det bare to uker igjen til min halvmaraton debut i Bath. Gulp.  I fjor da jeg bestemte meg for melde meg p halvmaraton, laget jeg en trenings plan. Den var veldig enkel. Plane...

Fdt med stvler p beina?

Det sies om oss nordmenn at vi er fdt med ski p beina.  Men jeg lurer p om jeg ikke er fdt med en gummistvel og en ski. Siden jeg var liten har foreldrene mine tatt meg med p tur. Til...

Trollskogen.

I dag mtte jeg ut p tur for hente bilen. Jeg var p super kjekk fest i gr og en kan vel si det snn at jeg kjrte til, men ikke tilbake. Festen var i Eikangervg. Det er ett godt stykke g d...

Planlegging er halve morroa.

Det er fredagskveld og jeg gjr som nordmenn flest; koser meg med god mat, vin og Idol p tvn. Det er vtt, surt og vindfult ute og jeg er glad for vre inne i varmen denne fredagen.  Men n...

Micro adventure.

Jeg har lenge tenkt at jeg skal strikke meg ett ullundertøysett i 100% norsk ull. Så skal jeg ut på tur og sjekke om jeg holder varmen.  Jeg er en frysepinne, jeg frø...

Blir du med?

Jeg har ftt mange henvendelser i etterkant av fjell turen min i fjor sommer. Ogs min sster som driver MollyMe p Linds senter, har merket responsen. Vi har ftt inntrykk av at dette er noe som ...

Te-hytte romantikk

Selv om jeg helst skulle ha sittet p rompa og strikket hele dagen, s m jeg ut lufte vettet litt. Ogs har jeg jo tross alt meldt meg p halv maraton, s da m jeg jo nesten trene litt. Det ble...

Ett par strrelser mindre...

Ferien er over. Det samme er "the mountains are calling" prosjektet mitt. Jeg gav meg etter tre uker. Den fjerde uken skulle jeg ta dagsturer. Det gikk ikke helt etter planen. Jeg fant aldri motiva...

Never ending Hardangervidda

Etter nesten tre uker p tur er jeg tilbake p Geilo. Jeg startet fra Rjukan tirsdag med buss til Skinnarbu, og videre med bt p Msvatnet til Mogen turisthytte. Fra Mogen gikk turen via Lgaros, ...

Gaustatoppen

Da jeg kom til Rjukan i gr spurte jeg resepsjonisten p gjestehuset om det gikk noe transport opp til Svinerol som var utgangspunktet for toppturen til Gaustatoppen. Noe slikt fantes dessverre ikk...

Fjellgeit vs Cowgirl...

Da er jeg tilbake p Rukjan etter en crazy helg p country festival 😜. Er ikke s mye mer si om den saken, har hatt det veldig kjekt med masse kjekke folk😊. Det var artig skift...

Fresh start!

Jeg har ankommet Geilo. Her skinner solen og ikke en snflekk se i horisonten 😁 Lykke😁 Har kjpt meg kart, inntatt en bedre lunsj og gtt p do, s n er det bare finne begynne...

On my own...

Endelig var dagen kommet,jeg skulle begynne min fire ukers fjell vandring. Mamma kjrte oss til Andvik og opp Meisdalen. Frste etappe gikk til dneburen. Som selvutnevnt tursjef hadde jeg insister...

The mountains are calling

Jeg er klar for nye eventyr. Denne gangen blir det i Norges vakre fjellheim. I morgen starter min fire ukers ferie som skal tilbringes p fottur i fjellet, aleine...😦 Sekken er pakket og kl...

Kvalitetstid med mamma og pappa....:)

Nr en har passert 40 og fremdeles er singel, ens snart 17 r gamle datter synes det er tragisk g tur med deg, er det kjekt ha foreldre som vil ha deg med p tur!! Mine foreldre er flinke til ...

THE ULTIMATE BERGEN HIKE!

I have lived most of my life close to Bergen city and have been thinking about this hike for a long long time...! Finally it was time to DO IT!! Me and my siste hiked from Ulriken mountainto Flyen...

DAGENS FJELLTUR MED THEO

Tok med en hvit hund p fjellet i dag!Den var ikke like hvit da vi kom ned igjen for si det snn.Jegkom ned fra fjellet med en gjennomvt, mkkete hund! Det ble ikke Austlendingen, sparer den ti...

Ikke kyss froskene....

Har en del kilo som m vekk, nekter kjpe nye bukser nr jeg har tre flotte dongeri bukser som nesten passer.... derfor gir jeg alt med fjell turer og jogging, jeg SKAL inn i de buksene fr somme...