"Stalking" Monsen

Det ble en impulsiv handling. Jeg lot meg fascinere av NRK og Monsens program, Hardangervidda, minutt for minutt. Etter ha fulgt programmet noen timer p tv forrige torsdag, bestilte jeg togbillett, tur/retur Ustaoset. Jeg tenkte hoppe av toget p Haugastl, og returnere til Ustaoset noen dager senere. Monsen og gjengen skulle jeg finne p Heinseter lrdag ettermiddag. Men frst ville jeg g litt alene, og nyte freden og roen som bare finnes hyt oppe p vidden.
Fredag morgen kjrte jeg til Arna og hoppet p toget. Da vi nrmet oss Haugastl, sakket ikke toget farten. Jeg hadde ikke noe valg og mtte g av p Ustaoset. Der kom jeg i prat med noen kjekke karer, som kunne fortelle at det gikk en buss tilbake til Haugastl om cirka en time. Det passet bra, jeg hadde ikke drlig tid.
Fra Haugastl gikk jeg lenge langs hovedveien, fr jeg skjnte at jeg var p villspor. En hyggelig mann stoppet, og guidet meg p rett vei. Jeg var ikke den frste som gikk feil, sa han.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Endelig oppe i det fantastiske hyfjellet nt jeg  solen og varmen. Og lite folk. Enn s lenge...
Jeg gikk i cirka fire timer fr jeg slo opp teltet ved en liten elv. Kvelden kom, jeg krp ned i soveposen og digget  vre p fottur igjen.

Neste dag gikk jeg innom Fagerheim turiststugi. Der klarte jeg ikke motst fristelsen, og snopte en gulrotkake og en Solo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Videre mot Heinseter, lurte jeg p om jeg skulle overnatte et sted for meg selv fr jeg kom frem. Det var s herlig nyte freden og roen p fjellet, jeg vurderte sterkt droppe Monsen og co.
Men da jeg nrmet meg Heinseter, registrerte jeg at teltene var spredt rundt ved elven, det s ut til vre god plass.  Nede p tunet var det passe med folk og ikke kaotisk. Jeg slapp st lenge i k for kjpe en herlig, kald l.

Jeg fant en plass ved elven og slo opp teltet. Lagde meg middag og slappet av. Det begynte bli ganske kjlig, s jeg tok tidlig kveld.
Neste morgen gikk jeg tilbake til tunet. Det var full aktivitet, NRK folk og diverse kjente og ukjente kjendiser, svirret rundt. Artig se alt "live". S godt som alle "flgerene", begynnte g fr Monsen. Det passet visst best slik. Jeg gikk et lite stykke, fr jeg satt meg p en stein og ventet. Jeg skulle jo "stalke" Monsen, ikke omvendt...

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Og plutselig var de der; kamera folk, brere, regisrer, Monsen og hele gjengen. Da kunne jeg endelig dilte etter.
Det gikk sakte fremover, Monsen mtte stadig stoppe og intervjue noen, det ble mange pauser. Endelig fremme ved Tuva turisthytte,
ble det stor fest. Et folkehav hadde mtt frem for hylle helten, og alle de andre som hadde gtt i fire dager.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg kjpte en brus og en sjokolade, fr jeg trakk meg stille og rolig tilbake til nrmeste vann. Der slo jeg opp telt og koste meg alene. Skikkelig usosial og kjedelig... jaja... Jeg m innrmme at jeg flte meg mer ensom i folkemengden hvor jeg kjente ingen, en mutters alene ved teltet mitt.

Lydene fra festen ndde meg, s da var jeg no litt med p morroa.

Neste morgen gikk jeg det korte stykket tilbake til Ustaoset og tok toget hjem.
Jeg hadde en kjempe herlig tur (med unntak av noen kalde netter). Hardangervidda er fantastisk, det er lett finne frem, og rutevalgene er mange. Anbefaler gjerne ruten jeg tok: Haugastl  - Fagerheim turiststugi - Heinseter  - Tuva turisthytte  - Ustaoset.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

#hardangervidda #fottur #nrkmonsen #hardangerviddaminuttforminutt #fjelltid #turjenter #mittlekeland #friluftsliv #utno

Cowboycamping Austlendingen 813 moh

Helt siden jeg sov under pen himmel p en strand i Oregon, har jeg drmt om gjre det igjen. Sjansen bd seg denne uken. Vret viste seg fra sin beste side, og jeg tok en impulsiv avgjrelse.
Det er ikke alltid s mye planlegging som skal til. En overnatting, ikke noe bl p grunn av brannfare, kun trrmat og noe utstyr.

Jeg er en frysepinn, s selv om det var meldt rundt 10 grader p natten, tok jeg med varme klr. Austlendingen ruver 812 meter over havet. Vinden kan vre bde sur og kald, jeg foretrekker vre godt forberedt.

Pakkeliste:
Sekk
Sovepose m/ekstra trekk
Liggeunderlag, et oppblsbar og et til beskyttelse.
Frstehjelpsutstyr
Sportsbh og truse
Vannflaske
"Skitten" vannflaske
Piller til desinfisering av vann (jeg er ikke hysterisk, men blir lett drlig p fjellet og mistenker at vannet har skylden)
Toalettsaker
Kniv
Solbriller
Mobil, powerbank
Mat, kvelds og frokost

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var varmt og fint under oppstigningen. En aldeles nydelig ettermiddag. P toppen blste det lite.

Jeg fant en fin plass med panoramautsikt utover havet. Kveldsmaten bestod av polarbrd, baconost, ost og pepperoni, som smakte nydelig i solnedgangen.
Det tok en stund fr jeg sovner, det var lyst og jeg var altfor varm. Ullundertysettet ble overfladisk, jeg sov i bare trusen.
Tilslutt sovnet jeg og vknet ikke fr klokken 06.00.

Jeg ble ikke blitt oppspist av mygg eller andre smkryp. Sauene har holdt god avstand, det har vrt en god natt.
Himmelen er overskyet, og det kom noen f regndrper. Frokosten bestod av det samme som til kvelds, av praktiske grunner.

Nedstigningen gikk veldig fint. Vret ble bare bedre og bedre.
Tilbake i bilen kunne jeg lykkelig konstantere at dette gjr jeg gjerne igjen.

Drmmen du om sove under pen himmel? Det gr fint gjre aleine, sjekk kortfilmen min p YouTube, hper du fr noen gode tips.

(Jeg var s heldig og hadde med meg min tlmodige nev, Adrian, som gjorde en kjempebra jobb som filmfotograf.)

#norway #nature #friluftsliv #turjenter #soveute #cowboycamping #mittvestland #austlendingen