Never ending Hardangervidda

Etter nesten tre uker p tur er jeg tilbake p Geilo. Jeg startet fra Rjukan tirsdag med buss til Skinnarbu, og videre med bt p Msvatnet til Mogen turisthytte. Fra Mogen gikk turen via Lgaros, Rauhelleren, Heinseter, Tuva turisthytte og tilslutt Geilo.

Jeg var nok ikke like motivert denne gangen og ble fort lei. Det hjalp heller ikke at det blste motvind og regnet hele onsdagen. Det var vtt og surt og de skalte vanntette skoene sugde til seg vann som to svamper. Om kvelden da jeg var komt meg i telt var trene i opplsning og mesteparten av huden prellet av p ene ten... Ikke srlig behagelig og s heller ikke noe lekkert ut. Motivasjonen var p bnn.

Torsdag morgen var det lite vind s da stod myggen klar til angrep. Det var fristende bli i teltet hele dagen, men det ble for dumt la seg knekke av noen sm krek, s jeg kom meg avgrde tilslutt med ca 20 ferske myggstikk...

Fredag hadde jeg bestemt meg for prve komme frem. Jeg hadde hatt litt lengre kter hver dag s jeg gav litt p for klare det. Motivasjonen kte med tanke p at det var kjentfolk p Geilo, Sissel, nabo og venninne, var med hele familien var p helgetur.

Hun bestilte rom p samme hotell, som viste seg vre en luksus leilighet kun til meg. Helt herlig med luksus igjen. Utrolig hvor en setter pris p dusj og varme, selv om jeg kun hadde hatt tre dager i telt denne gangen..

I morgen tar jeg toget hjem. M innrmme at jeg er ganske sliten og veldig lei. Skal bruke helgen til tenke ut hva jeg gjr neste uke, men det ser ut som om det blir dagsturer hjemmefra. Hardangervidda er uendelig og veldig flott, jeg kunne sikkert ha vandret rundt der en uke til, men nok er nok, been there, done that...;)

God natt fra Geilo, n skal jeg sove i luksus seng med luksus dyne uten ull fra topp til t i tre lag og utensovepose med emergency blanket p toppen. Gleder meg.:)

Handlet nye forsyninger og en tjukk ullgenser. Var det sommer det var?

Mini snggbten.

Nok en skummel hengebro, knirket og knaket flt.

Never ending Hardangervidda...

Jeg skimter utforlypene p Geilo i det fjerne..

Geilo.

Luksus :)

Gaustatoppen

Da jeg kom til Rjukan i gr spurte jeg resepsjonisten p gjestehuset om det gikk noe transport opp til Svinerol som var utgangspunktet for toppturen til Gaustatoppen. Noe slikt fantes dessverre ikke s jeg fortalte henne kjekt at da fr jeg g opp dit. Det mente hun var helt latterlig, det hadde ihvertfall ikke hun gjort... S da mtte jo selvsagt jeg gjre det...

Jeg labbet avgrde i dag tidlig. g p asfalt med fjellsko er ikke alltid like smart, men m man s m man... Da jeg var komt et stykke p oppstigningen p asfaltert vei, begynte jeg innse at hun hadde nok et poeng. Det var lange bratte stigninger, og det tok ALDRI slutt. Beina protesterte s godt de kunne, men til ingen nytte.

Etter langt om lenge kom jeg endelig til Svinerol og kunne begynne den egentlige turen. Men da var jo jeg allerede godt sliten, s det ble en heller tff oppstigningen til toppen. Men opp p steinhaugen kom jeg, ilag med mange andre iherdige vandrere. Egentlig ganske folksomt det siste stykket. Tydeligvis en veldig populr topp😁

Fantastisk utsikt og en flott tur selv om den ble noen mil lengre en ndvendig.. N er beina fint ferdig for kvelden, heldigvis blir det ikke s lang tur i morgen. Da blir det frst buss, s bt innover Hardangervidda et stykke fr jeg setter kursen tilbake til Geilo men p en litt annen rute enn sist. 👍

Did it👍😁😊

Fjellgeit vs Cowgirl...

Da er jeg tilbake p Rukjan etter en crazy helg p country festival 😜. Er ikke s mye mer si om den saken, har hatt det veldig kjekt med masse kjekke folk😊.

Det var artig skifte til cowgirl for en kort stund, men konklusjonen etter helgen er at det er sunnere, mindre risky og tryggere vre fjellgeit 😇👍😜

Ble drlig med bilder, men klarte knipse ett bilde av den fantastiske biffen jeg spiste to dager p rad. Mye bedre enn Toro...

Ogs klarte vi knipse ett bilde ved avreise i dag...hplse fotografer i helgen... 😛

Hva i all verden er det jeg holder p med?

Jeg l i teltet mitt lrdags kveld. Det var andre natten i telt etter at jeg hadde fortsatt turen fra Geilo. Klokken var halv ni og jeg hadde lagt meg for kvelden. Vinden ulte, teltet flagret, regnet pste ned og jeg var iskald. Kroppen var mrbanket etter den siste uken med fjellturer bde her og det..det var svidt jeg hadde orket varme litt vann til en posjon rett i koppen. dra seg ut i kulden og regnet for pusse tennene var bare glemme. Alt jeg orket var ligge der lure p hva i all verden det var jeg holdt p med... Bare noen timer tidligere hadde jeg kost meg med en solo og vaffel p Tuva turisthytte. Jeg hadde tenkt overnatte der siden det var s drlig vr. For kr 600 kunne jeg f seng, middag og frokost, og ikke minst, varme. Det var bare en hake, jeg mtte ligge i sovesal med andre folk. S da trasket jeg ut i regnet og kulden da. Sovesal er ikke helt min greie, men da jeg l i teltet hutret senere p kvelden, angret jeg litt. Jeg angret igrunn p hele prosjektet, hva i all verden fikk meg til finne p noe s komplett idiotisk som dette her?

Men neste morgen var alt glemt. Solen tittet frem og jeg koste meg p vidda helt alene. Kokte vann til te og spiste knekkebrd med leverpostei. Det var tross alt dette jeg ville oppleve, naturen tett p og klare meg selv.

Det har vrt en fantastisk uke i fjellet. Bde p godt og vondt. Kaldt og surt har det vrt, jeg har vrt gjennom vt og mkka lei. Men jeg har ogs opplevd at kroppen fungerer, jeg tler trakke opp og ned fjell i sju tte timer flere dager i strekk. Jeg takler utrolig bra ligge midt p vidda alene i ett lite telt. Og jeg har ikke flt meg ensom, bare nytt livet og kjent p at jeg klarer meg gjennom det meste.

Men du verden hvor jeg satt pris p komme til Rjukan i dag. Jeg har lagt meg inn p hotell og hat den beste dusjen ever. Og spist en skikkelig god og feit burger p Best'n. I morgen setter jeg meg p bussen til Seljord. Fjellsko og caps byttes ut med cowboy boots og hatt, jeg har nemlig innvilget meg tre dagers "hvile" fra ferien min. 👍

Her er litt bilder fra min vandring fra Geilo til Rjukan:

Nydelig vr frste dag fra Geilo.

Birgithovda, en av mange topper p turen,

Min frste camp etter Geilo, Skurdalsstlen.

Ja hva skal man ha til middag i dag da..?

Flott morgen ved Breidvatnet etter en noks kjip kveld og natt.

Gulp.. M jeg over der ja..? Ved Numedalslgen.

Hele stranden og vidda for meg selv. Ved Sre Holstadtjnne, like fr Mrbu fjellstue.

Koselige Mrbu fjellstue.

Kjpte med meg litt digg, ble lei av vann...

Jeg ser Gaustatoppen i det fjerne..

A room with a view. Her sov jeg siste natt fr nedstigningen til Rjukan.

Jeg brukte syv dager og seks netter p turen fra Geilo til Rjukan. Jeg fulgte Turistforeningen sine merkede lyper via Hakksetstlen, Tuva turisthytte, Osestlen, Fagerskardnutane, Solheimstulen, Mrbu fjellstue, Kalhovd turisthytte og Helberghytta.

En flott rute, og ganske s snfri. Flg med neste uke, da blir det topptur til Gaustatoppen fr ny rute planlegges.😊

Fresh start!

Jeg har ankommet Geilo. Her skinner solen og ikke en snflekk se i horisonten 😁 Lykke😁

Har kjpt meg kart, inntatt en bedre lunsj og gtt p do, s n er det bare finne begynnelsen p fjellet der borte...😊

Gr srover mot varmen, s om ingen har hrt fra meg innen ca en uke s begynn lete i den retningen. Aner ikke om det er noe mobil dekning oppi der...

On my own...

Endelig var dagen kommet,jeg skulle begynne min fire ukers fjell vandring. Mamma kjrte oss til Andvik og opp Meisdalen. Frste etappe gikk til dneburen. Som selvutnevnt tursjef hadde jeg insistert p at vi skulle opp p den toppen selv om det strengt tatt ikke var ndvendig...vi mtte tross alt g ned igjen et stykke fr turen fortsatte. Men siden den selvutnevnte tursjefen hadde studert fjell karteti luftlinje og ikke tatt hensyn til kupert terreng, bratte juv, hye fjell og fjorder, mentehun at turen ble for kort om vi ikke tok med dneburen...

Det viste seg raskt at terrenget ikke var helt slik somi luftlinjen. Det ble opp og ned turer, bratte passasjer og dype nedstigninger. En grei lrepenge for tursjefen som tydligvis ikke hadde peiling p kart.

Turen gikk videre forbi mange idylliske setre langs Meisdalsvatnet og Storevatnet. Ved Storevatnet fant vi en nydelig telt plass med utsikt til Kalvedalshytta. Her ble det middag tilberedt p det nostalgiske stormkjkkenet somhar fulgt meg sidenjeg var liten. Myggen og knotten ble kjempeglad for besk, de gikk helt amok. Jeg var veldig fornyd med mitt nyinnkjpte myggnett, det funket helt fantastisk.

Vi hadde opplett hele turen, men noe varme kan jeg ikke skryte av at det var. Det ble ganske kaldt om natten og som vanlig frs jeg. Liggeunderlaget mitt var tydligvis laget av papir for det kjentes ut som om jeg l rett p bakken..

Neste morgen gikk turen videre til Stussdalen hvor mamma hentet oss. Jeg skiftet sovepose med Aina (hun frs ikke om natten), og byttet telt med pappa (det veide en brkdel av mitt..), n var det tid for meg fortsette turen alene. Litt vemodig vinke farvel til de andre, det hadde vrt to veldig kjekke dager.

Jeg ble kjrt til Dyrkolbotn. Jeg kom meg et godt stykke opppover fr jeg fant en plass campe for natten. Min frst natt aleine gikk faktisk veldig bra, jeg hrte ikke masse mystiske lyder eller frs noe srlig.Planen var g til Kalvedalshytta neste morgen om det ikke var for mye sn. Da jeg vknet var dettkete og ganske kaldt. Jeg kom snart til frste sn hindring. Og det ble stadig flere. Ikke noe srlig artige forhold, det var bratt ned til islagte vann, s det var med hjertei halsen jeg fortsatte. Siden jeg hadde ftt god opplringi kart etter mine frste elendige forsk, s jeg at om jeg kom meg til Veslavatnet, kunne jeg avbryte turen og g ned til anleggsveien som frte ned til E39. Det ble det eneste fornuftige gjre, det var s mye sn at det var ikke noe srlig artig lengre. Det var tross alt ikke vinterferie jeg hadde tenkt megi fire uker...

Da jeg kom ned til anleggsveien var den forsvunneti en snfonn som dekket tunnelen. Det ble ovehode ikke aktuelt g hele veien tilbake til Dyrkolbotn, jeg vurderte sterkt overvintre til veien ble fremkommelig, men tenkte at det kunne jo vre mulig komme seg over fjellet. Som sagt s gjort, opp ett nytt fjell og ned igjen p andre siden der veien var brukbar. Tanken var sende melding til pappa s han kunne hente meg. Dessverre var det ikke dekning fr laaaangt nedi dalen... heldigvis kom pappa etter langt om lenge, og jeg kom meg hjem til varm dusj og panelovnen min! Lykke;) Det hadde vrt en lang dag, nyaktig tolv timer hadde jeg sullet rundt i fjellet..

Det meste var vt av klr, telt, sovepose og ikke minst meg selv. Det hadde regnet ganske mye de siste timene. Utrolig deilig komme hjem, vaske alt og f en god natts svn. Men turen er ikke avsluttet eller ferdig av den grunn, jeg mtte bare hjem legge en ny slagplan.I morgen tar jeg toget til Geilo, der har snen heldigvis forsvunnet!! Det ble en noe tff start p min solo trip, men veldig lrerik. N fler jeg meg godt rustet til neste etappe.

Gjengen klar til tur!

Utsikt fra dneburen.

Myggnetting og stormkjkken er tingen!!

Nydelig kvelds sol!

Flott natur til Stussdalen.

On my own....gulp...

Fantastisk natur i dette landet vrt!

Min frste camp alene.

Irriterende mye sn....

Lunsj pause i det fri;)

Her gr det visst en vei under.....

The mountains are calling

Jeg er klar for nye eventyr. Denne gangen blir det i Norges vakre fjellheim. I morgen starter min fire ukers ferie som skal tilbringes p fottur i fjellet, aleine...😦 Sekken er pakket og klar. Ikke noen enkel oppgave, det er mye som skal vre med. Fjellene roper p meg og jeg m dra.😊

Det var boken Wild av Cheryl Strayed som inspirerte meg til dra p solo tur i fjellet. Cheryl brukte tre mneder p the Central Pacific trail, fra Mexico grensen i sr til Washington state i nord. En fantastisk reise og utfordring.

Jeg har ikke tre mneder, men tenker at fire uker er en god anledning til sulle rundt i fjellet og utfordre meg selv. ligge alene i telt ute i villmarken er ikke noe jeg synes noe srlig om. ligge i telt i det hele tatt er igrunn ikke s veldig kult...jeg fryser alltid og det blir aldri mykt nok. Men Cheryl klarte det s da klarer sikkert jeg det g!😊

Heldigvis fr jeg flge av min far og sster de frste to dagene. Da fr pappa gitt meg opplring i kart og kompass og Aina fr seg en velfortjent to dagers ferie. Og jeg slipper bre telt og proviant i starten.😊

Sekken veier17,5 kilo ved full oppakning. Sinsykt skulle dra rundt med den p ryggen i fire uker... Jeg fr dpe sekken til "monster" slik som Cheryl gjorde.

Det blir oppdatering underveis, s sjekk innom iblant om du vil flge med p hvordan dette kommer til g...😱.