Seven Summit p en dag

Da kan jeg krysse av Seven Summit p listen. Eller kanskje sju fjell som det heter p norsk...?

Jeg skal vre turleder p sndag 6. mai. Vi skal g sjufjellsturen i sane. Av alle de sju toppene er det bare Veten jeg har besteget. Dagen idag var perfekt til ve seg til sndag.

Jeg startet med friskt mot fra Toppe Senter. Frste topp var Toppenipa. Det burde vre enkelt nok. Men nr det str til venstre i tur beskrivelsen og det egentlig er til hyre, ja da mtte jeg rdfre meg med en hyggelig dame som var ute jogget. Nr jeg frst fant begynnelsen p stien var det ikke noe problem komme seg opp p den lille toppen (232 moh).

Neste topp var Geitanuken (304 moh). Den bydde p utfordringer.  Beskrivelsen var litt merkelig, jeg skjnte fint lite. Heldigvis var det folk p Toppe gartneri med gode rd. Det ble til at jeg fulgte en traktorvei oppover et stort hogstfelt. Med litt hell stod jeg plutselig p stien jeg leitet etter. Det eneste jeg lurte p var om jeg skulle til hyre eller venstre... Jeg hadde flaks igjen for det kom en koselig mann som skulle dit jeg skulle. Vi slo flge siste biten.

Til neste topp var det lett finne frem. Ulsetvarden (288 moh) fant jeg uten nevneverdige problemer.
N skulle jeg ned krysse hovedveien. Det var greit nok selv om jeg sikkert ikke gikk der jeg skulle. Stien var beskrevet som lite brukt. Det er ikke godt si om det var stien eller et hjortetrakk jeg fulgte. Men ned kom jeg.

Neste topp var Hgstefjellet (464 moh). Det var bratt, men fint g. Stien gikk innom Vardfjellet (356 moh). Dette fjellet er ikke med p listen. Jeg vet ikke hvorfor men det blir vel feil med ttefjellstur?
P Hgstefjellet var det flott utsikt. Jeg tok lunsj pause.
Fjell nummer fire var Veten (486 moh). For komme dit stod det en grei forklaring i infoen min, men n gikk alt galt. Jeg gikk nedover, fant en sti som jeg mente gikk parallelt med Rimmaskaret, og forventet hvert yeblikk komme ned p postveien. Men jeg gikk og gikk. Noe fltes merkelig galt og jeg hadde ikke peiling p hvor jeg var. Tilslutt kom jeg opp p en topp. Hvilken var ikke godt si, men det var ikke Veten. Det kom en dame p stien s jeg spurte henne om hvor jeg var. (Hadde vrt veldig fint om noen kunne sette skilt p disse toppene s folk vet hvor de er...).

Hun kunne fortelle at jeg var p Tellevikafjellet  (391 moh). Dette var fjellet jeg skulle bestige etter Veten. Hvordan jeg hadde havnet der skjnner jeg fremdeles ikke.
Jeg s ingen grunn til rote meg tilbake til Veten s jeg fortsatte til siste fjell, Nordgrdsfjellet  (355 moh). Derfra var det bare komme seg ned p hovedveien og tilbake til bilen.

P sndag er vi flere turledere. S det er bare vre med. Jeg skal tilbake ilpet av uken finne ut hvor jeg gikk feil. Trening med kart og kompass trengs tydligvis..og en fulladet mobil s jeg kan sjekke GPS...
Uansett, det var en flott tur. Regner jeg med fjellet som ikke er p listen, ja da har jeg faktisk besteget Seven Summit p en dag. Er godt fornyd med det.