Seven Summit på en dag

Da kan jeg krysse av Seven Summit på listen. Eller kanskje sju fjell som det heter på norsk…?

Jeg skal være turleder på søndag 6. mai. Vi skal gå sjufjellsturen i Åsane. Av alle de sju toppene er det bare Veten jeg har besteget. Dagen idag var perfekt til å øve seg til søndag.

Jeg startet med friskt mot fra Toppe Senter. Første topp var Toppenipa. Det burde være enkelt nok. Men når det står til venstre i tur beskrivelsen og det egentlig er til høyre, ja da måtte jeg rådføre meg med en hyggelig dame som var ute å jogget. Når jeg først fant begynnelsen på stien var det ikke noe problem å komme seg opp på den lille toppen (232 moh).


Neste topp var Geitanuken (304 moh). Den bydde på utfordringer.  Beskrivelsen var litt merkelig, jeg skjønte fint lite. Heldigvis var det folk på Toppe gartneri med gode råd. Det ble til at jeg fulgte en traktorvei oppover et stort hogstfelt. Med litt hell stod jeg plutselig på stien jeg leitet etter. Det eneste jeg lurte på var om jeg skulle til høyre eller venstre… Jeg hadde flaks igjen for det kom en koselig mann som skulle dit jeg skulle. Vi slo følge siste biten.


Til neste topp var det lett å finne frem. Ulsetvarden (288 moh) fant jeg uten nevneverdige problemer.
Nå skulle jeg ned å krysse hovedveien. Det var greit nok selv om jeg sikkert ikke gikk der jeg skulle. Stien var beskrevet som lite brukt. Det er ikke godt å si om det var stien eller et hjortetrakk jeg fulgte. Men ned kom jeg.


Neste topp var Høgstefjellet (464 moh). Det var bratt, men fint å gå. Stien gikk innom Vardfjellet (356 moh). Dette fjellet er ikke med på listen. Jeg vet ikke hvorfor men det blir vel feil med åttefjellstur?
På Høgstefjellet var det flott utsikt. Jeg tok lunsj pause.
Fjell nummer fire var Veten (486 moh). For å komme dit stod det en grei forklaring i infoen min, men nå gikk alt galt. Jeg gikk nedover, fant en sti som jeg mente gikk parallelt med Rimmaskaret, og forventet hvert øyeblikk å komme ned på postveien. Men jeg gikk og gikk. Noe føltes merkelig galt og jeg hadde ikke peiling på hvor jeg var. Tilslutt kom jeg opp på en topp. Hvilken var ikke godt å si, men det var ikke Veten. Det kom en dame på stien så jeg spurte henne om hvor jeg var. (Hadde vært veldig fint om noen kunne sette skilt på disse toppene så folk vet hvor de er…).


Hun kunne fortelle at jeg var på Tellevikafjellet  (391 moh). Dette var fjellet jeg skulle bestige etter Veten. Hvordan jeg hadde havnet der skjønner jeg fremdeles ikke.
Jeg så ingen grunn til å rote meg tilbake til Veten så jeg fortsatte til siste fjell, Nordgårdsfjellet  (355 moh). Derfra var det bare å komme seg ned på hovedveien og tilbake til bilen.


På søndag er vi flere turledere. Så det er bare å være med. Jeg skal tilbake iløpet av uken å finne ut hvor jeg gikk feil. Trening med kart og kompass trengs tydligvis..og en fulladet mobil så jeg kan sjekke GPS…
Uansett, det var en flott tur. Regner jeg med fjellet som ikke er på listen, ja da har jeg faktisk besteget Seven Summit på en dag. Er godt fornøyd med det. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg