Jippi, jeg er blitt turleder!

Endelig kan jeg kalle meg turleder. Spennende altså. Etter en våt og fuktig helg i byfjellen har jeg tilegnet meg mye kunnskap for å kunne ta andre med på dagsturer. Vi har lært om bekledning, utstyr, kart- og kompass, værforhold, sikkerhet og planlegging. 

Vi møttes ved Svartediket og gikk innover Tarlebøveien før gruppen ble delt i to. Min gruppe gikk videre oppover Hardbakkedalen som storsett var dekket av snø. Det ble en strabasiøs ferd. Snøen var våt, og vi trakket gjennom flere plasser. Etter mye styr som inkluderte lett fjellklatring, kom vi oss opp dalen. Alle fikk tildelt et område til å sette kompasskurs, og å lede oss i riktig retning. 
Turen fortsatte over Langelifjellet og Grønetua, mot Tranehytten, som var målet for dagen. 

I hytta fortsatte vi med teorikurs, god middag og sosialt samvær. Det var forholdvis kaldt, så Helen og jeg dro madrassene våre inn i stua og sov der! 

Neste morgen ble vi delt i grupper og fikk tildelt koordinater hvor vi skulle være turledere. Det viste seg raskt at teori og praksis er to forskjellige ting. Det man planlegger før turen kan brått endre seg når en kommer ut og skal orientere. Igjen var det vanskelig på grunn av mye snø. Stien og kompasskursen gikk til høyre, mens fotsporene i snøen gikk til venstre. Ikke alltid likegodt å vite hvor en skal gå. 

Dagens etappe gikk fra Tranehytten via Vikinghytten til Jordalskaret hvor vi tok lunsj. Så opp mot Rundemanen, over Blåmanen og ned mot Lørdagsknausen. Vi tok en avstikker til Fjellhytten, før vi fortsatte ned til Skomakerdiket. Siste etappe var ned Starefossen og tilbake til parkeringsplassen ved Svartediket. 

Jeg må si det ble en artig og spennende helg, med innslag av både gjenglemt person, en skadesituasjon, og “vanskelige” turdeltakere. Våt snø gjorde nok turen ekstra tøff, jeg lurte til tider på om det var vinterturleder kurs jeg var på… Neste trinn på utdanningsstigen min er sommerturleder kurs. Jeg er usikker på om jeg får det til i år. Uansett så kan jeg se tilbake på en fantastisk helg med mange gode opplevelser. Jeg er flere erfaringer rikere, og har blitt kjent med kjekke folk som deler samme interesse for friluftslivet som meg. 

Går du med en drøm om å tilbringe mer tid i naturen? Har du lyst å utfordre deg selv til å overnatte i telt alene? Les mer om bok prosjektet mitt, Pacific Crest Trail – 150 dager på fottur i USA. Dette er boken for deg som trenger litt motivasjon og gode tips til hvordan bli tryggere i fjellet. Boken kan forhåndbestilles, da får du den til redusert pris. Link: http://fnd.uz/bokprosjekt

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg