Sove under åpen himmel 2018

Den første offisielle overnatting under åpen himmel 2018 er unnagjort. I kaldt vintervær med circa 6 minus, sov vi på toppen av Gladihaug. Vi var bare to stykker, min søster Aina og meg. Folk flest liker å sitte hjemme i sin egen stue en fredagskveld og sove varmt og godt i sin egen seng. Men denne gangen gikk de glipp av en herlig opplevelse. Det er noe spesielt å pakke sekken og kjøre avgårde om kvelden med overnatting ute som mål. Ekstra rart blir det siden det alerede er mørkt ute. Med hodelykt, brodder og tung sekk kom vi oss fint opp selv om det var mye is og ulendt terreng.

Vi fant en vindstille flekk litt nedenfor toppen. Campen ble etablert og vi fikk fart i bålet. Grillet pølser, drakk vin og nøt stillheten. Vi var ikke kalde. Jeg hadde kjøpt varmeflasker som fungerte utmerket som sitteunderlag og varmen fra bålet gjorde godt. Det var deilig å legge seg i dobbel sovepose med varmeflasken. Veldig glad for den investeringen. Begge våknet flere ganger gjennom natten og jeg må innrømme at jeg var litt kald til tider. Men tanken på hvor jeg var, og den flotte stjernehimmelen, gjorde det verdt det.

Jeg registrerte at det var begynt å lysne og ble overrasket over at klokken var blitt halv ni. Vi hadde sovet lenge og det betyr at vi har sovet godt. Underlaget med snø og gode madrasser var ganske komfortabelt. 


Planen var egentlig å koke vann til te og spise frokost, men siden klokken var blitt så mye og Aina skulle på jobb, pakket vi raskt sammen og gikk ned den isete stien til bilene.
Vi var begge enig om at det hadde vært en vellykket tur og en god start på 2018 utfordringen om å sove under åpen himmel en gang hver måned.
Kanskje du blir med neste gang? Februars tur blir ikke på en topp, men i lavfjellet i Masfjorden, med mulighet for soveplass inne til 2-3 stykker. Meld deg inn i facebook gruppen; Sove under åpen himmel 2018, og følg med for mer informasjon.

 

4 kommentarer
    1. Å så hærlig :). Kjenner at jeg blir litt lei meg for at jeg er sååå forbarskade langt unna. Hadde så blitt med dere og sovet ute. Jeg har ennå til gode å sove på bakken under åpen himmel :). Godt dere kosa dere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg