You can do it

Det nærmer seg fem år siden jeg kvittet meg med min verste uvane. Den hang som en tåkesky over meg og forgiftet kroppen min. Jeg var ganske lat og overbevist om at jeg hadde naturlig dårlig pust og kondis. Jeg prøvde meg på litt jogging og fjellturer, men det ble aldri noen vedvarende som varte lenge. Sigarettene fikk aldri skylden.

For fem år siden gikk jeg inn i mitt førtiende år. Jeg var ca 20 kilo overvektig. Kilo som hadde sneket seg på over 15 år.

Nyttårsaften det året tok jeg min siste sigarett. Tiden var inne, jeg følte meg ikke bra, beina var urolige og jeg måtte ofte kremte fordi det var mye slim i halsen. Nok var nok.

Det tok noen måneder før jeg ble kvitt røykesuget. Og jeg gikk i den klassiske fellen og la på meg ca 20 kilo til. I November 2013 gikk jeg på vekten. Den viste over 100 kg. Jeg fikk sjokk. Jeg hadde merket at jeg hadde lagt på meg, men trodde ikke det var så ille. Jeg kjøpte bare ny bukse når den andre ble for trang…

Det var på tide å ta grep. Nå har det gått tre år, jeg er 30 kg lettere og er en lykkelig ikke røyker. Så hvordan klarte jeg det? Jeg er ikke noen flink slanker, jeg er altfor glad i mat. Redningen ble å melde seg på en halv maraton, dra på latterlig lange tøffe fjellturer aleine, og leve 100 dager på 1500 kalorier per dag. 

Jeg har fremdeles 10 kg jeg har lyst å bli kvitt. Det skal jeg fikse i 2017. For no vet jeg at jeg kan. Det blir en ny runde med 100 dager på 1500 kalorier, en halv maraton og en veldig lang fjelltur. Jeg har en drøm om å gå The central pacific crest, en fottur fra Mexico gjennom USAs vestkyst til Canada. Turen vil ta 4-5 måneder. 

Og jeg vet at jeg kan klare det. Jeg heier på meg selv slik som de gjorde under Bathhalf Marathon i England der publikum stod på sidelinjen og ropte; “come on, YOU CAN DO IT”. Og det kan jeg. 

Det kan du og; gi aldri opp å bli røykfri, gi aldri opp dine drømmer, stå på og en dag opplever du at du klarte det du og. Det finnes ikke noen bedre følelse en mestringsfølelsen.

#røykfri #bedrehelse #mestringsfølelsen #slankere #nyttliv #youcandoit 

8 kommentarer

Siste innlegg