Geilo – Rjukan del 1.

Etter en uke alene på tur var det veldig kjekt å komme på toget og treffe Aina og Siren. Vi ankom Geilo og koste oss på Peppes pizza før vi kom oss avgårde.

Turen startet i nydelig vær. Vi gikk litt feil opp de første bakkene, men vi var heldigvis ikke så langt ute av kurs. Vi gikk ikke så veldig langt, sekkene var tunge og myggen ivrig. Første camp ble på en nydelig liten halvøy med utsikt mot Hallingskarvet.

Vi våknet til en nydelig morgen. Etter frokost pakket vi sammen og satte kursen mot Tuva turisthytte. Været holdt seg fint hele dagen og vi kunne kose oss i solen med solo og sjokolade på Tuva.

Vi fortsatte litt forbi Tuva før vi slo leir for natten ved Breidvatnet. Det tok ikke lang tid før myggen skjønte at de hadde fått gjester. Heldigvis hadde vi med oss myggenett til hodet. Det hjalp litt, men vi slapp ikke helt unna. Det ble noen heftige stikk på noen av oss.

Neste morgen kom og det var slutt på finværet. Lett regn og litt kaldere, men det var bare å fortsette. Ruten denne dagen gikk gjennom en ganske gjengrodd sti ned mot Nordmanslågen. Vi ble ganske våte på beina og stemningen var ikke helt på topp. Heldigvis fant vi en sauesankings innhegning med tak der vi kunne spise lunsj og prøve å tørke så godt som vi kunne.

Det ble en lang dag. Målet var å overnatte samme sted som jeg gjorde i fjor slik at vi klarte å holde fristen å nå Rjukan fredag. De to nyankomne ekspedisjons deltakerne ble ganske slitne. Det var uvant å trakke opp og ned fjell i timevis med tung sekk. Og da myggen gikk til total angrep de siste kilometerene til Feti, ja da var grensen nådd for oss alle. I tillegg var det kaldt og det regnet. Vi fikk opp teltene i rekordfart, fikk på tørre klær og krasjet i teltet med hver sin dagens enhet vin. Det var ingen som hadde krefter til å koke vann og lage noe mat. Det fikk vi svi for neste dag…

Fortsettelse følger….

English:

After a week hiking alone it was very nice to get on the train and meet Aina and Siren. We arrived at Geilo and ate dinner at Peppes pizza before we moved on. The tour started in gorgeous weather. We walked a bit wrong during the first slopes, but we were fortunately not too far off course.

We did not hike very far, the backpacks were heavy and the mosquitoes eagerly. Our first camp was on a beautiful little peninsula with views of Hallingskarvet. We woke up to a beautiful morning. After breakfast we packed up and headed towards Tuva tourist lodge. The weather stayed fine all day and we could enjoy the sun with solo (popular norwegian soft drink) and chocolates at Tuva. We continued a little past Tuva before we camped for the night at Breidvatnet. It did not take long before mosquitoes realized that they had guests. Fortunately we had with us mosquito nets to cover our head. It helped a little.

The next morning came and there was an end to the good weather. Light rain and slightly cooler, but we had to continue. The route this day went through a fairly overgrown path towards Nordmannslågen (North Mans River.) We were pretty wet on our feet and the atmosphere was not quite at the top. Luckily we found a sheep “stable” enclosure with a roof where we could have lunch and try to dry as well as we could.

It was a long day. The goal was to stay the same place as I did last year so we were able to keep the deadline to reach Rjukan on Friday. The two new arrivals expedition participants were quite tired. It takes awhile to get used to hike up and down mountains for hours with heavy bag. And when mosquitoes started a total attacks the last few kilometers to Feti, the limit was reached for all of us. In addition, it was cold and it rained. We got up tents in record time, got into dry clothes and crashed in the tent with some wine. Nobody had the strength to boil water and cook something for dinner. We would be sorry about that the next day….