“Return of the backpack…”

Det nærmer seg tid for ny ekspedisjon. I fjor kalte jeg ekspedisjonen for “the mountains are calling”.  Årets ekspedisjon har tittelen “return of the backpack…” . (Jeg ble litt påvirket av å ha “lidd” meg gjennom alle Star Wars filmene i vinter…;))

Men uansett, jeg begynner turen om ca tre uker og da starter jeg i Stølsheimen ved Storavatnet der jeg måtte gi meg i fjor pga mye snø. Pappa blir med meg den første dagen og en overnatting, før jeg fortsetter alene. Planen er å gå via Vardadalsbu, Norddalshytta, Solrenningen, Åsedalen, Selhamar, Torvedalshytta og Volahytta til Voss. På Voss tar jeg toget til Geilo hvor jeg skal gå sammen med to venninner til Rjukan . Da følger vi samme rute som jeg gikk i fjor. 

Men det store spørsmålet er: Hvordan står det til med snømengden i år da? I fjor var det ekstremt mye snø, det kan umulig være like ille i år. 

Jeg har vært snyltings forkjøla med hodepine og sår hals de siste to ukene og har ikke vært på en eneste fjelltur. I dag hadde jeg tenkt å være frisk. Det var ikke halsen min helt enig i, så det ble en rekognoserings tur med bil istede for fjelltur. Jeg kjørte en tur opp anleggsveien ved inngangen til  Masfjordtunnelen. Veien snirkler seg innover daler med høye fjell og fossefall til Storavatnet hvor merket sti begynner turen mot Vardadalsbu.

Da jeg var her i fjor var det masse snø. Veien var begravet og jeg måtte over et fjell for å komme meg videre. Det var ganske skummelt husker jeg. 

Til min store glede kunne jeg konstatere at veien var fremkommelig i år. Det er mye mindre snø og der ser overhode ikke så skummelt ut som jeg husker det. Og det er fortsatt tre uker til, så da ser det veldig lovende ut for årets tur. Jeg gleder meg.:)

 

IN ENGLISH:
It is almost time for a new expedition. Last year I called the expedition “the mountains are calling”. This year’s expedition is titled “Return of the backpack …”. (I saw all the Star Wars films this winter …;))

My trip starts in about three weeks at Stølsheimen by Storavatnet where I had to give up last year because of heavy snow. Dad is with me the first day and one night before I continue alone. The plan is to go through Vardadalsbu, Norddal cabin, Solrenningen, Åsedalen, Selhamar, Torvedalshytta and Volahytta to Voss. At Voss I will take the train to Geilo where I’ll go along with two girlfriends towards Rjukan.  We follow the same route that I went alone last year.

But the big question is: How is the amount of snow this year? Last year there was tons of snow, it can not possibly be as bad this year.

I’ve been having a cold with headache and sore throat the last two weeks and have not been on a single hike. Today I had decided enough was enough, but my sore throat did not agree, so I did a reconnaissance trip by car instead of a hike. I drove up the service road at the entrance to Masfjord tunnel. Its a narrow road that winds its way between valleys and high mountains and waterfalls to Storavatnet where the marked trail begins towards Vardadalsbu.

When I was here last year there was plenty of snow. The road was buried and I had to climp over a mountain to get going. It was pretty scary, I remember.

To my delight the road was navigable. It is much less snow and it does not look scary as I remember it. And there are still three weeks to go, so it looks very promising for this year’s trip. I can’t wait for my hike to begin.:)

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg