På ville veier

Bilen min er litt sliten fortiden. Den har litt problemer med en bremse calip. Derfor fikk den stå i fred i dag. Dagens utflukt måtte skje i nabolaget. Å gå tur langs veien er ganske kjedelig, men i kombinasjon med  ett fjell, kunne det bli en liten microadventure. 

Jeg startet hjemmefra og gikk innover bilveien mot Hjelmås. I Fyllingen fant jeg stien som går opp til Hersnipo. Stien opp dit er lett å følge. Turen er litt bratt, noe flatt og passe krevende. Det var ganske gjørmete og vått, helt normalt for Vestlandet. Men det var greit for da fikk jeg konstatert en gang til at mine nye fantastisk fjellsko ikke er vanntett som lovet. Men de er gode å gå med, så jeg beholder dem litt til.

På toppen er det som topper flest, en bok du kan skrive navnet ditt i. Boken er plassert i ett lite hus. Takk til kreative sjeler som har laget det,  veldig bra.

Istede for å snu og gå tilbake, fortsatte jeg over fjellet. Målet var Søreide. Stien ned dit er ganske bratt, men gode ildsjeler i bygden har festet tau og laget trappetrinn på utsatte steder. Flott gjort.

På veien ned fant jeg ut at jeg kunne holde mot høyre for å spare litt asfalt gåing. Det så ut som om det gikk en sti der. Det viste det seg at det ikke gjorde, det var ett hjortetråkk. Jeg fikk assosiasjoner til barndommens søndagsturer. Den gangen hendte det rett som det var at vi havnet på villspor i noen stikkende einebusker. Men det hørte liksom med, det ble ikke skikkelig søndagstur uten en rift eller to i klærene.

Nå gikk det ikke så ille i dag. Jeg kom meg ganske lett ned til hovedveien og gikk et stykke på den før jeg kunne velge en skogsvei siste biten.

Vel tilbake til mitt bittelille hjem kunne jeg konstatere at jeg hadde vært ute i tre timer og tilbakelagt en mil. Det var en flott tur, ikke bare rett opp og ned på en topp som jeg vanligvis gjør, men en rundtur i nærområdet. 
Jeg angret litt på at jeg ikke hadde tatt med noe varmt å drikke og mat, det gjør så godt å være ute, jeg kunne brukt lengre tid.
En av utfordringene i boken Microadventures av Alastair Humphrey, er å overnatte under åpen himmel på ett nytt sted. Kan det bare slutte å regne noen dager snart så er jeg klar for denne utfordringen. Noen som blir med?😊

#søndagstur #fjelltur #ut #natur #utflukt #nordhordland 

5 kommentarer
    1. Ser ut som en flott tur…fine bilder og fin natur 🙂 Står over utfordringa..men håper du får en fin overnatting under åpen himmel snart :)))

    2. Kunne godt prøvd d. Må bare få meg en skikkelig sovepose og Evt liggeunderlag, men d e strax i hus 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg