Livsfarlig kylling

Dette er ikke en matblogg. Dette er en blogg om ting og tang jeg finner på, samt om hvordan det er å bo i en campingvogn med et bittelite kjøkken. Å lage middag på et bittelite kjøkken kan være en utfordring. Det er begrenset med plass, og det er kjedelig å lage for mye oppvask. Jeg har selvsagt ikke oppvaskmaskin. Løsningen er Tupperware og hybelkomfyr. Den smarte formen med lokk er perfekt til sunne, smaksfulle,  lettvinte middager uten mye søl. Jeg kjøpte den av Lena som hadde Tupperware party i mitt bittelille hjem.
Hybelkomfyren kjøpte jeg av en hyggelig kineser i Fyllingsdalen for kr. 350,-. Den er nesten like fin som ny. 
Men tilbake til middagen. Jeg er veldig glad i søtpoteter.  De passer perfekt i formen min som består av søtpotet, blomkål, rødløk, tomat, ingefær, sitron, kylling eller laks. Det er også godt med hvitløk og fersk chili, men det glemte jeg å kjøpe i dag. 

Dette er veldig enkelt å lage. Grønnsakene kuttes i passe biter. Ingefær,  hvitløk og chili finhakkes. Alt legges i formen. Ha over litt olivenolje, sitronsaft, salt og pepper.  Blandes lett. Kyllingen legger jeg på toppen oppå et stykke bakepapir, og krydrer med kyllingkrydder, sitron, ingefær og løk. Jeg er ikke utdannet superkokk,  men rå kylling er visst livsfarlig om den kommer borti rå grønnsaker, så best å være på den sikre siden. Takk til massemedia for at dere deler alle de skrekkelige kylling historiene med oss,  jeg hadde ikke vært i live i dag om ikke. 

Kyllingfile er billigst i store pakker. Del opp pakken, frys ned porsjoner eller stek alle filetene som jeg har gjort. Da har du til lunsj eller middag i flere dager. Blir en god kyllingsalat i morgen dette her.

Ovnen har jeg på ca 220 grader. Etter ca 20 minutter er det trygt (håper jeg) å fjerne bakepapiret så alle de gode saftene fra kyllingen blandes med grønnsakene. Sett tilbake i ovnen. Den er ferdig etter en stund.

Det er mange som synes det er trist å lage middag alene. De velger ofte noe lettvint som ferdig pizza. Jeg har heldigvis ikke problemer med å lage enkle sunne middager til bare meg. Selv om jeg bor alene, er det ingen grunn til å deppe eller slurve med middagen. Vær heller kreativ og se alle fordelene, som å spise middag i sofaen foran tvn uten at noen klager på det.;)

Tupperware formen kan brukes som asjett også. Ganske genialt,  sparer litt oppvask der. Formen tørker jeg lett av med tørkepapir etter bruk. Sofistikert som jeg er så må jeg ha ettermiddags teen min. Da koker jeg litt ekstra vann slik at formen kan vaskes straks. Dette gjør jeg selvsagt alltid. Det skjer ALDRI at oppvasken hoper seg opp hos meg……;)

Lykke til om du vil prøve formen min, enten du bor i et bittelite hjem, er enslig eller bare ser muligheter i å spare oppvask.
Husk at grønnsakene kan byttes ut med andre grønnsaker. 

#bittelitehjem #kylling #middagstips #hybelmat #lettvintmiddag #sunnmat 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg