Gapahuk, bålkos og vin

Det er sovepose test tid. Ingen vits i å vente på fin været, det er bare å komme seg ut. Denne gangen fikk jeg med min søster og en venninne.  Begge skal være med å gå en uke på Hardangervidda i sommer, så dette var i tillegg testing i å bære tung sekk og utpåtur uansett vær test.

Siden jeg holder på å lese boken Microadventures av Alastair Humphrey,  måtte dette bli en tur i hans regi. Han sier at det spiller ingen rolle hvor lenge turen varer, det viktigste er å komme seg ut. Det er heller ikke nødvendig å reise langt avgårde,  nærområdet er supert til microadventures. 

Det var nettopp nærområdet jeg ville utforske i går. Vi parkerte hos Aina som bor på Lindås. Siren og jeg gikk i forveien.  Stien fant vi lett, ca hundre meter fra huset hennes. Det var opplett men ganske vått i skogen. Jeg tok ikke tiden men jeg tror vi brukte mindre enn en time frem til Langevatnet. Sekkene var ganske tunge, vi hadde med både presenning, vin og masse ved. Det er jo tross alt påske og vi skulle kose oss ute i villmarken. 

Planen var å lage en gapahuk fra skretsj. Men vi kom aldri så langt at vi fikk kontaktet grunneier for å høre om det var greit,  så vi tok heller med en presenning. Det ble mindre arbeid også. 
Vi fikk lett opp teltet. Presenningen kom på plass etter litt styr og stell. Været var ikke ille, lite vind og lette regnbyger. Det var ca fem grader. Det ble en ganske koselig sitteplass under presenningen. Bålet styrte vi litt med. Det ville ikke ta fyr av en eller annen merkelig grunn. Heldigvis var ikke Aina gått hjemmefra enda, så da hun tekstet og lurte på om det var noe hun skulle ta med, var svaret tennbriketter, avispapir og mer vin…

Det ble en veldig koselig kveld. Bålet ble knallbra, pølsene stekt med mer eller mindre suksess og vin flaskene tomme. Vi tre har vært på tur før, så å sitte ute i skauen en skjærtorsdag og mimre om tidligere bragder,  fikk frem mange latterkuler. 

Jeg er usikker på hvor kaldt det var om natten men tror det må ha vært ned mot null grader. Denne gangen hadde jeg et vanlig ullundertøysett under strikkesettet mitt. I tillegg sov jeg med en tjukk ullgenser. Soveposen bestod testen. Jeg frøs ikke om natten. Spesielt føttene hadde det bra siden posen har dun nederst. Nå var det ikke like kaldt som sist jeg sov ute, så jeg kan ikke sammenligne helt. Men jeg vet i hvert fall at jeg har en god pose som jeg kan bruke i vår og sommer. Verre var det med liggeunderlaget. Det var ikke noe behagelig.  Men det finnes så mye bra på markedet at det får bli neste investering.

Vi sov til halv ni. Alle hadde sovet sånn passe bra. Etter frokost var det bare å pakke sammen og komme seg hjem. En vellykket microadventure var over. Vi fikk testet det vi skulle teste og vet mer om hva som skal til av mat og utstyr til sommerens ekspedisjon. 


 


 


 

#friluftsliv #camping #microadventure #påske tur #natur 

6 kommentarer

Siste innlegg