Super kreative!

Femte samling på Raulands akademiet nærmer seg slutten. Vi har fått utlevert første del av eksamens oppgaven som skal være ferdig til neste samling i slutten av april. Studiet heter kreativ maskinstrikking og har 30 vekttal. Vi er studenter ved høyskolen i Sørøst-Norge.

Denne uken har vi hatt det veldig artig, men også krevende. Vi begynte med å lære håndmanipulerte teknikker som fletting, vridde masker, stramme og løse rekker, veveffekt, popcorn, fiskeskjell mm. Mye spennende som jeg ikke har prøvd på en strikkemaskin før.

De siste dagene har vi “lekt” barnehage. Saks, papir, lim, bølgepapp, folie, bomull, trepinner, farget papir, garn mm kom på bordet. Oppgaven var å lage 20 prøver i papir og liknende materialer i fem ulike kontraster. I mitt hode hørtes dette veldig enkelt ut, men det er mange begrep å ta hensyn til. Da blir det straks litt værre. Det dukket opp ord som komplementære, kontrast, kvantitet, egenkontrast, simultankontrast, transparent, kvalitet, kulør, konstans og relieff. Ord som ikke jeg har i min dagligtale, men som vi må kunne for å lage “barnehage” plansjene våre. Å lime noen strimler på et papir er ikke bare strimler på et papir. Det må utdypes. Er det transparent? Har det egenkontrast? Her må det analyseres opp og i mente. Ikke min sterkeste side, men jeg er jo her for å lære.

Jeg liker å bli utfordret til å tenke utenfor boksen. Finne på litt tullete ting, men som faktisk gir mening med litt analyse. Som fire frosker jeg brettet og limte på ett ark…. Litt tull og tøys fra min side, men det kan brukes til videre inspirasjon når vi skal strikke prøvelapper. Hvem vet hva som kommer til å skje? Kanskje jeg lager en crazy badedrakt med masse små frosker som dekker rumpen? Eller jeg kan lage en kåpe av strikkede frosker? Mulighetene er mange, det er bare å la kreativiteten boble.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg