Det sorte hullet.

På søndag er det bare to uker igjen til min halvmaraton debut i Bath. Gulp. 
I fjor da jeg bestemte meg for å melde meg på halvmaraton, laget jeg en trenings plan. Den var veldig enkel. Planen var at jeg skulle jogge tre ganger i uken og øke distansen jevnlig. Dette holdt jeg på med i flere måneder. Men underveis følte jeg at jeg ikke hadde noe særlig fremgang. Jeg løp like sakte hver gang, det føltes ikke som om jeg ble noe raskere. 
Til jul fikk jeg boken “Løpe – det enkle er det beste”. En grei og lettlest bok. I boken var det ett kapitel om hvor viktig det var å trene intervaller for å bli en raskere løper. Bakerst  var det en trenings plan for de som ville trene til halvmaraton. En dag i uken skulle det være intervall trening.

Jeg har ikke pushet meg mye under treningsøktene mine. Mye av grunnen er at jeg har trent ute i allslags drittvær. Det har ikke vært få fredags kvelder jeg har parkert i Knarvik og brukt flere minutter på å psyke meg opp til å åpne bildøren for å tre ut i snø, sludd, is, regn, vind, hagl eller minusgrader.  Jeg har måtte brukt alt jeg har av viljestyrke for å ikke starte bilen, kjøre hjem og åpne rødvins flasken istede. Jeg har alltid komt meg igang, men terskelen for slapp jogging noen usle runder har vært lav. En gang løp jeg inn i en vegg av regn etter bare to runder i løypa. Jeg ble gjennomvåt helt inn til trusa. Da satt jeg meg i bilen og kjørte hjem. Pokker heller. Drittvær.

De siste ukene har jeg så smått begynt med intervall trening en gang i uken. Oppvarming i 10 minutter for så å springe raskt i noen minutter, ett minutt hvile og så raskt igjen. Dette gjentas noen ganger. Litt slitsomt, her på jeg virkelig pushe meg selv. Styrketrening skal også være bra, men det er jo gørr kjedelig. Jeg har en plakat hengende hjemme med fem øvelser. Glimrende å holde på med i reklamepausene, men det er skikkelig tiltak å gidde.

I forrige uke lånte jeg boken “Den ulitmate løpeguiden” på biblioteket.  Den var full av fremmedord. Det stod mye om det svarte hullet. Å løpe i det svarte hullet.  Sikkert spennende å studere for de som har tenkt å bli proffe. Pulstrening er også bra, men det får no være måte på hvor mye jeg skal gjøre ut av dette jogge prosjektet mitt. For mye å tenke på, jeg er bare en hobby jogger som aldri har tenkt å gjøre noen karriere. I hvertfall ikke etter å ha lest den boken. Blir litt svimmel av slike bøker.

Så konklusjonen min er at det får gå som det går i Bath. Jeg gleder meg til turen, opplevelsen og ikke minst biffen som pappa har lovet å spandere etterpå. Jeg skal bruke den tiden jeg trenger, flyet hjem går ikke før neste dag… Forhåpentligvis rekker jeg biffen og.:)

En bok for meg og en bok for proffene!

Flott vær på gårsdagens joggetur.

Mobilen må alltid være med. Motiverende musikk og trenings app er bra.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg