Mitt bitte lille hjem

Det er kommet en ny bevegelse i USA. Den heter Small house movement. Det dreier seg om å nedgradere størrelsen på boligen, klare seg med mindre ting og tang, og ikke minst, spare masse penger og få ett bedre liv!

For ca ett år siden begynte jeg min egen lille small house tilværelse. Jeg kjøpte meg en campingvogn og flyttet inn. Jeg sa til venner og familien at jeg skulle bo der i alt fra en uke til fem år…. Nå har jeg klart meg kjempe bra i ett år, det har vært helt fantastisk og jeg har ikke angret en dag.

Det eneste negative har vært forteltet som ikke kunne brukes til annet enn lager og bolig for alle mus i nabolaget om vinteren, så da jeg luftet ideen om ett spikertelt for pappa, håpet jeg at han ville bli begeistret og hjelpe meg.

Det ble han heldigvis og tilbød meg material fra en bod han hadde revet. I tillegg hadde han mye isolasjon liggende som jeg kunne få. 

Planen var at det ikke skulle koste så mye. Jeg søkte på Finn etter både vindu og gulv. To vinduer fikk jeg gratis av en kar i Bergen sentrum,  flott parkett gulv fra en kjekk ungdom i Fyllingsdalen til kr. 50,- og en teak ytterdør for kr. 200,- fra Laksevåg. I tillegg fant jeg en fin kurvstol som jeg fikk gratis av en hyggelige dame som bodde like under Puddefjords broen.

Da var det bare å sette igang. Meg, pappa og nevø Eskil begynte med å fjerne teltet før stendere og bjelker ble plassert etter beste evne og nøye målinger. Siden gikk det slag i slag. Tak, vegger, gulv, vindu, dør og lister kom på plass. 

Jeg har aldri fysisk vært med å bygget noe som helst før, så dette var ganske nytt for meg. Heldigvis har jeg en tålmodig far som tok seg tid til å vise meg selv de mest idiotiske småting. Ikke ble han helt oppgitt over at jeg gjorde tullete feil heller.

Det har vært veldig lærerikt og jeg er veldig stolt over å ha spikret opp det meste av kledningen selv. Jeg ble så inspirert av snekring at jeg like godt spikret min egen skohylle og en tv-benk av paller…

Tilbygget ble noenlunde klar før jul, det gjenstår bare noe plukk utendørs og det må selvsagt males til våren. Jeg kjøpte ny sovesofa fra Ikea som jeg er kjempe fornøyd med. Stoff til gardiner fant jeg rimelig på Stoff og Stil. Stuebordet er arvegods og det søte dukkeskap som min onkel spikret til meg for hundre år siden, passer kjempe fint inn.

Jeg har ikke mange kvadratmeter  å boltre meg på, men etter at tilbygget ble ferdig føler jeg at jeg lever i ett herskapshus . Jeg kunne ikke vært mer fornøyd,  det er bare ubeskrivelig godt å bo her. 

Jeg har alt jeg trenger innen rekkevidde og det tar ikke mange minuttene å gjøre rent. Med god planlegging og litt ordenssans har jeg mer enn nok plass til tingene mine.

Tusen takk til min super snille far for at du orket å holde på med dette,  jeg vet det tok mye lengre tid en beregnet. Og takk for en fantastisk dvd som du laget underveis, du gjør deg virkelig som sinnasnekkeren.:) og takk til snille Eskil som stilte opp på kort varsel. Jeg lovet deg visst noen kroner men har jo aldri kontanter…Sorry. ..Hva er kontonummeret ditt?:)

 

 #bittelitehjem #tinyhouse #smallhouse #downsizing #litehus

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg