Hva i all verden er det jeg holder på med?

Jeg lå i teltet mitt lørdags kveld. Det var andre natten i telt etter at jeg hadde fortsatt turen fra Geilo. Klokken var halv ni og jeg hadde lagt meg for kvelden. Vinden ulte, teltet flagret, regnet pøste ned og jeg var iskald. Kroppen var mørbanket etter den siste uken med fjellturer både her og det..det var såvidt jeg hadde orket å varme litt vann til en posjon rett i koppen. Å dra seg ut i kulden og regnet for å pusse tennene var bare å glemme. Alt jeg orket var å ligge der å lure på hva i all verden det var jeg holdt på med… Bare noen timer tidligere hadde jeg kost meg med en solo og vaffel på Tuva turisthytte. Jeg hadde tenkt å overnatte der siden det var så dårlig vær. For kr 600 kunne jeg få seng, middag og frokost, og ikke minst, varme. Det var bare en hake, jeg måtte ligge i sovesal med andre folk. Så da trasket jeg ut i regnet og kulden da. Sovesal er ikke helt min greie, men da jeg lå i teltet å hutret senere på kvelden,  angret jeg litt. Jeg angret igrunn på hele prosjektet,  hva i all verden fikk meg til å finne på noe så komplett idiotisk som dette her? 

Men neste morgen var alt glemt. Solen tittet frem og jeg koste meg på vidda helt alene. Kokte vann til te og spiste knekkebrød med leverpostei. Det var tross alt dette jeg ville oppleve, naturen tett på og å klare meg selv.

Det har vært en fantastisk uke i fjellet. Både på godt og vondt. Kaldt og surt har det vært, jeg har vært gjennom våt og møkka lei. Men jeg har også opplevd at kroppen fungerer,  jeg tåler å trakke opp og ned fjell i sju åtte timer flere dager i strekk. Jeg takler utrolig bra å ligge midt på vidda alene i ett lite telt. Og jeg har ikke følt meg ensom, bare nytt livet og kjent på at jeg klarer meg gjennom det meste.

Men du verden hvor jeg satt pris på å komme til Rjukan i dag. Jeg har lagt meg inn på hotell og hat den beste dusjen ever. Og spist en skikkelig god og feit burger på Best’n. I morgen setter jeg meg på bussen til Seljord. Fjellsko og caps byttes ut med cowboy boots og hatt, jeg har nemlig innvilget meg tre dagers “hvile” fra ferien min. 👍

Her er litt bilder fra min vandring fra Geilo til Rjukan:

 
Nydelig vær første dag fra Geilo. 


Birgithovda, en av mange topper på turen,


Min første camp etter Geilo, Skurdalsstølen. 


Ja hva skal man ha til middag i dag da..?


Flott morgen ved Breidvatnet etter en nokså kjip kveld og natt. 


Gulp.. Må jeg over der ja..? Ved Numedalslågen. 


Hele stranden og vidda for meg selv. Ved Søre Holstadtjønne, like før Mårbu fjellstue. 


Koselige Mårbu fjellstue. 


Kjøpte med meg litt digg,  ble lei av vann…


Jeg ser Gaustatoppen i det fjerne.. 


A room with a view.  Her sov jeg siste natt før nedstigningen til Rjukan. 

Jeg brukte syv dager og seks netter på turen fra Geilo til Rjukan. Jeg fulgte Turistforeningen sine merkede løyper via Hakksetstølen, Tuva turisthytte, Osestølen, Fagerskardnutane, Solheimstulen, Mårbu fjellstue, Kalhovd turisthytte og Helberghytta.

En flott rute, og ganske så snøfri. Følg med neste uke, da blir det topptur til Gaustatoppen før ny rute planlegges.😊 

10 kommentarer
    1. Grattis Lise. Solo tracking fra Geilo til Rjukan med sekk, telt, mat og utstyr er ikke for pingler. Veldig bra gjennomført. Og oppturer og litt nedturer er helt normalt for solo eventyrere! Gleder meg til å lese din neste adventure bolk. Proud of you I am.

    2. Ufattelig stolt av deg mor mi 😀 du får det virkelig til! God tur videre og kos deg masse! Ikke glem å ring meg av og til 😉 love uu :*

    3. Synes det høres helt topp ut. Sikkert kjekt å gå med noen også innimellom , men nå kan du jo gjøre akkurat som du vil. Og så mange flotte steder du får sett 👌. Fortsatt god tur. 😃.

    4. I am impressed!!😊 veldig bra. Du er veldig flink. Min “solo” las vegas tur blir jo bare blåbær i forhold til det her..(selv om du sikkert finner blåbær på fjellet også)😀 kos deg på country festival..🍺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg