Se opp for svindlere på finn.no!

Jeg tenkte å selge min fantastiske sammensyings maskin. Den blir altfor lite brukt og står bare til pynt. Jeg har har mer bruk for pengene enn bordpynt til en verdi av kr. 10.000,-. Jeg selger den til halv pris, den er i kjempe fin stand, lite brukt og fremstår som ny!

Men altså, jeg la den ut for salg på finn.no i går kveld. I dag tidlig hadde jeg fått en hyggelig melding av en som kalte seg Eirik. Han skriver at han er intressert i annonsen min på finn.no og vil gjerne ha svar tilbake på epost om tingens tilstand og grunnen til at jeg selger.. Jeg stusser litt over meldingen, men tenker at det skader ikke å sende en epost. Jeg skriver en hyggelig epost til han om at denne sammensyings maskinen er veldig lite bruk, er i super stand og jeg selger den rett og slett fordi jeg bruker den altfor lite! Det tar ikke lang tid før jeg får følgende svar:

“Sorry for my response in English, I need you to know I’m buying it for my cousin as a surprise and doesn’t know about it, so can you assure me i will not be disappointed? also, no shipment involved as i’m currently offshore and i have a mover that will come for it. I am okay with the price and condition , I can only pay you via one of the fastest and secure way to pay online (PayPal).. Do you have a paypal account? if not,you can create an account on www.paypal.no. Let me know asap so i can arrange the payment through PayPal. my shipper will be coming to pick it up as soon as the payment clears into your account”

Det første som slår meg er hvorfor skrive på engelsk? Telefon meldingen var på norsk… Og hvor er prutingen? Ingen er okay med prisen ved første henvendelse, alle liker å prute litt (ikke at det hadde hjulpet han noe, prisen er fast!). Meldingen kommer fra Eirik Mills. Men i hotmailen kommer det frem ett bilde av en som heter Nester Stanley. Ja ja tenker jeg, det betyr vel ikke noe, og ja jeg har paypal så ser for meg at dette blir ett raskt og lett salg.

Men en liten del av meg blir litt mistenksom, og da vet jeg at jeg bør undersøke litt nærmere. Og det er veldig enkelt å finne ut om noen svindler. Jeg begynner med å sjekke denne Eirik Mills på facebook. Det kommer frem en som heter Eirik Rice Mills. Han jobber for den norske kirke i Oslo.. Det lyser ikke akkurat svindler, men man vet jo aldri! Jeg går videre og sjekker Nester. Han er tydeligvis amerikaner, har avbildet seg selv i hærens uniform og bor i Atlanta. I tillegg har han avbildet hele kameratgjengen i uniform og med gevær… De ser ut som en spooky gjeng og ikke særlig oppmuntrende. Jeg går videre til google, det begynner å lukte litt…  Der skriver jeg inn epost adressen [email protected]. På første side som kommer opp lyser bokstavene svindel mot meg i flere rubrikker… og da er igrunn saken grei, jeg leser noen historier fra andre som har vært utefor samme tulling, her er det ingen tvil om at det er en som prøver seg på svindel. Jeg velger å avslutte “salget” og skriver følgende melding til Eirik/Nester:

“Beklager at jeg svarer på norsk. Jeg kan kun akseptere kontant betaling. Takk.”

Siden har jeg ikke hørt noe, og det kommer jeg nok ikke til å gjøre heller:)

Det er lett å gå i fellen, men er en litt på vakt og sjekker litt, så finner en fort ut om det er seriøse folk en har med å gjøre! Jeg oppdaget det heldigvis tidlig og slapp unna tap av penger.

Og sammensyings maskinen er fortsatt til salgs, sjekk www.finn.no. KUN seriøse henvendelser:)

 #hobby #strikking #håndarbeid #garn #hverdag #svindel #finn

10 kommentarer
    1. Jeg har opplevd dette flere ganger selv på finn.no, samme type skrivemåte og setninger – som i ditt innlegg her. De skriver alltid på engelsk, det er alltid via paypal, det er alltid noen som “liksom kommer og henter varen – for å sende den til utlandet.” Det er svindlere som sannsynligvis kommer fra Nigeria, iallefall slik jeg har skjønt det. Er bare å ikke svare dem.

    2. Ja, det er helt utrolig hvor mange rare folk man møter der ute! Det har vel vært en eller annen selger, sånn over telefonen, et par ganger her i huset. Sier han kommer fra Windows og greier…

    3. Jeg har i kveld korrespondert via mail med Eirik Rice i forbindelse med en forsterker jeg skal selge på Finn. Han serverte meg akkurat samme historie om kusinen som skulle overraskes! Jeg var mistenkelig hele veien, men det var ikke før jeg googla “Eirik Rice svindel” og fant din blogg, at det virkelig slo meg. Så tusen takk for det! Kunne lett vært 2150 kroner fattigere i kveld,

    4. Hei! Jeg kom over din blogg der mitt navn er nevnt i forbindelse med FINN-svindlerier. Jeg ble først utsatt for det samme, noen ga seg ut for å ville kjøpe noe jeg hadde lagt ut på FINN, etterhvert skjønte jeg at noe ikke stemte og avsluttet handelen. Vedkommende purret flere ganger, til slutt ga jeg klar beskjed om at jeg ikke ville gjøre handel med vedkommende, og at jeg ville melde saken til politiet. Noen dager senere begynte henvendelsene fra en rekke forskjellige som hadde lagt ut ting for salg på FINN, men som syntes noe ikke stemte. Jeg kunne ikke gjøre annet en å bekrefte at det var noen som ga seg ut for å være meg, og at jeg slett ikke var interessert i å kjøpe sofa eller piano, eller symaskin 🙂 I flere måneder kunne jeg få opp til 10 henvendelser om dagen. Det var veldig frustrerende. Jeg meldte saken til politiet, til FINN og gmail, men det var lite de kunne gjøre. Nå har det heldigvis avtatt. Det er kjedelig å få navnet sitt missbrukt på denne måten, og jeg beklager til alle som har trodd jeg var en aktuell kjøper. Vær forsiktig der ute på internettet, folkens! 🙂 Mvh Eirik R. Mills

    5. Eirik Mills: Hei, vanskelig å sette seg inn i hvordan dette har vært for deg, men det høres veldig kjedelig ut. Det er trist at noen får seg til å gjøre slike ting, de kan ikke ha mye samvittighet. Flott å høre at det har avtatt. Takk for kommentaren din, håper flere leser den og tar imot advarselen din.
      Lise

    6. Opplever det samme nå. Har latt meg lure og har sendt over 10.0000,- til nigeria via western union. Når jeg leste om paypal svindel etter dette så forstå jeg fort at jeg hadde blitt lurt når det stod at paypal aldri bruker andre tjenester for og overføre penger. Nå har jeg slutta og svare han på mail, men på den siste mailen han sendte så skrev han at han ville anmelde meg til polititet for svindel hvis ikke pengene hadde kommet frem i løpet av 24timer? Jeg har lest flere historier om dette og har bare lagt saken til side og glemt here dritten.

    7. Dette skjedde meg idag! Avsluttet med å avvise de to interesserte med at jeg kun selger mot personlig oppmøte. Takk for at du la dette ut til advarsel!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg