Patellofemoral artrose…? WHAT?

Var til legen i dag, var lei av kneet mitt som ikke har vært helt seg selv de siste månedene! Jeg har så lyst å fortsette med jogging, men det virker ikke som om kneet mitt er særlig enig i det. Det går fint å gå tur men jogging funker ikke.

Legen var grei han, spurte de vanlige spørsmålene og trykket og klemte på kneet. Han var ganske sikker på at det ikke var menisk skade og det er jo felott :)! Men så printet han ut noen ark til meg. På det første arket stod det om patellofemoral artrose. Oversatt til forståelig språk er dette slitasjegikt. Ja det hørtes jo fint ut, er ikke det slikt oldinger får? Jeg følte meg ganske gammel men leste videret. Der stod det at slitasjegikt kommer med alderen, og hos personer over 40 år er dette en stadig mer vanlig tilstand…Felott….! Videre stod det av vektreduksjon vil minske belastningen på leddet og dermed forsinke sykdomsprossesen og vanligvis også lindre smertene…

Ja der hadde vi det, der var resultatet av mine to år med overspising (erstattet røyk med mat) og vektøkning! Så kom han med flere ark printet ut fra legehandboka.no. Alle arkene har flotte illustrasjons bilder og det hadde også dette. Jeg har ikke orginal bildet, men det var ganske likt dette her:

Ja ja, denne damen måtte vel til for å illustrere overskriften kneleddsslitasje. Og her stod det at hver tredje person over 65 har slitasjeforandringer i kneleddene, artrose. Behandlingen er vektreduksjon, fysisk aktivitet, smertestillende medisiner og uttaksvis operasjon. Hm..

Der var vekt temaet igjen. Og fysisk akivitet. Jogging er ikke noe alternativ, her er det sykling og svømming som anbefales. Og stokk…for å redusere vektbelastningen på den aktuelle siden! Dobbelt FELOTT!

Men jeg kan ikke klage, her er det bare å tørke støv av sykkelen og få tak i staver (stokk bli IKKE aktuelt..) Jeg vet jo ikke helt sikkert  hva det er enda, må en tur på Curato å ta røntgen først! Og så lenge jeg ikke må amputere eller avlives, så regner jeg med at dette skal gå helt fint! 🙂 Forresten noen som har noen staver de ikke bruker…?
 

 

2 kommentarer
    1. Den alderen, den alderen den setter sine spor;);) Men du har jo så vidt jeg ser bare akkurat passert 40…..
      Flott innstilling i hvert fall. Trolig slipper du amputasjon.
      Spøk til side…….. Det er aldri ok å få slike plager, alltid et beklagelig tap å ikke få drive med det man ønsker seg. Håper det roer seg med rett trening:)
      God bedring:)

    2. Livsrom: takk for det. Jeg er opimist og tenker at dette skal gå fint! Det er mange som sliter med verre ting. Du vet mye om det. Men jeg får vente på svar ang røntgen, det kan jo være noe annet..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg